HISTORIE

HLAVNÍ STRÁNKA

Pod znakem BMW

znak BMW

Celosvětová hospodářská krize konce dvacátých let se nevyhnula ani dobře prosperující automobilce pod hradem Wartburg. V březnu 1916 vzniká továrna BMW (Bayerische Motoren Werke), původním zaměřením výroba leteckých a lodních motorů. Později se přidala i výroba motocyklů. 8. března 1929 se BMW spojilo s Gothaer Waggonfabrik a tak se k firmě BMW dostává i automobilka v Eisenachu.
Roku 1931 vzniká první sportovní vůz BMW, kterým je dvousedadlový Wartburg.
Rok 1933 přináší další prototyp, který se stal základním kamenem dlouhé řady vozů BMW, produkovaných v Eisenachu a později i v mateřském podniku v Mnichově. Jednalo se o typ 303 (počátek známého číselného značení jednotlivých modelů a typů), poháněného šestiválcovým motorem (první automobilový šestiválec BMW) o objemu 1175 cm3 a výkonu 22 kW.
Na sklonku války, v roce 1944 a 1945 těžké bombardování amerického letectva zničilo více než 60% provozních budov a zařízení. Po skončení války mohli váleční hospodářští experti konstatovat, že výroba v prostorách automobilky je prakticky nemožná a tím skončila éra značky BMW.
Po odklizení trosek vyjížděly z hal automobilky ruční vozíky. Nad automobilkou visel otazník, neboť všechny použitelné stroje byly odvezeny do SSSR, aby nemohly sloužit případné nové válečné výrobě. Z dílů zbylých po různých skladech bylo díky umu a nadšení zaměstnanců vyrobeno 5 automobilů typu 321. Proto byla dne 13. října povolena další výroba automobilů.
znak EMW od 1948

V roce 1948 se změnil modro-bílý znak BMW na stejně komponovaný ale červeno-bílý a automobilka dostává i nový název, Eisenacher Motorenwerke (EMW). Prvním vozem s označením EMW byl typ 340-2, vycházející z BMW 326.
BMW 326EMW 340-2
BMW 326 (1936 - 1941)EMW 340-2 (1948 - 1955)

Pro reprezentační účely se vyráběl sportovní vůz EMW 327-2, což byl pokračovatel předválečného BMW 327. Oba typy se vyráběly až do roku 1955.


BMW 327EMW 327
BMW 327 (1936 - 1941)EMW 327 (1947 - 1955)

Začlenění do koncernu IFA

V roce 1952 bylo rozhodnuto, že v NDR se přejde na výrobu automobilů s dvoudobými motory. Výchozími typy se staly vozy DKW F 8 a F 9. F 8 se stal základem pozdějšího trabantu P70, F 9 se stal předchůdcem Wartburgu 311. O dvoudobých tříválcích se v dokumentaci psalo, že "jejich chod lze směle srovnat s chodem šestiválcového čtyřtaktu" a odsud také pochází poválečné označení jednoho z typů DKW, vyráběném na území tehdejší NSR (západního Německa), které bylo DKW 3=6 (Der Kleine Wunder - Malý zázrak - pozn. aut.). Výkon motoru vozu IFA F 9 o objemu 900 cm3 byl zvýšen z původních 20,7 kW na 23,7 kW. Zapalování s rozdělovačem dostalo třípáčkový přerušovač a jedna cívka byla nahrazena třemi. Dlouholetá zkušenost pracovníků z Eisenachu se projevila přemístěním řadící páky z přístrojové desky na sloupek volantu. Další změnou bylo přesunutí palivové nádrže z motorového prostoru na místo u zadní nápravy, což si vyžádalo instalaci palivového čerpadla. Dvoudílné čelní sklo bylo nahrazeno panoramatickým z jednoho kusu. V letech 1953 - 1956 bylo celkem vyrobeno 48 593 kusů všech provedení vozu IFA F9 (kabriolet s plátěnou střechou, polokabriolet se stahovací střechou a pevnými bočními sloupky, dodávka, sedan a kombi) (jiný zdroj uvádí počet vyrobených kusů 38 782 - pozn. aut).
IFA F 9 se vlastně vyráběla už od roku 1950, ale v bývalém závodě Auto-Union ve Zwickau. Po převedení výroby do Eisenachu v roce 1953 dostala interní označení 309.
DKW F 9IFA F 9
DKW F 9 (1939, 1953 - 1955)IFA F 9 (1953 - 1956)

   Mezi roky 1953 a 1956 se v Eisenachu vyráběl rovněž úspěšný ryze závodní vůz EMW Rennsportwgen 1,5-Liter. Podrobnosti o něm si můžete přečíst na jiné stránce.
EMW Rennspotwagen 1,5

Návrat ke značce Wartburg

znak AWE

10. výročí ukončení druhé světové války oslavila eisenašská automobilka předvedením zcela nového typu, který postupně vznikal na prknech rýsovacích konstruktérů v Eisenachu. Nový vůz byl pojmenován po vzoru prvního automobilu zde vyrobeného v roce 1899 a v duchu dalších tradic Wartburgem (srovnej s článkem). Protože bylo v té době zavedeno i číselné označování, byla konečná podoba názvu nového vozu stanovena na Wartburg 311.
Z předchozího typu IFA F 9 byl převzat motor s výkonem 27 kW, přední pohon a systém pérování. Zásadně se změnila karosérie, která byla nyní čtyřdvéřová a čtyřem dospělým osobám skýtala vynikající pohodlí. K tomu je nutné připočítat i objemný zavazadlový prostor 0,420 m3, takže není divu, že si tyto vozy získaly velmi rychle oblibu nejen v NDR, ale i v celé řadě dalších států.
Přehled vyráběných typů najdete na stránce Technika.
V roce 1959 byla modernizována převodovka. Modernizace se zaměřila na synchronizaci 2. až 4. stupně a tím i na zvýšení spolehlivosti a životnosti. Další konstrukční změny se dotkly brzdového systému, kde byla zvětšena činná brzdná plocha na 920 cm2.
V roce 1962 přichází automobilka s novým typem, který nese označení Wartburg 311/1000. V některých materiálech je tento vůz označován také jako Wartburg 312. Toto označení bylo totiž ještě jednou použito pro vozy vyrobené v letech 1965 - 1966 pro tzv. mezityp.
Wartburg 311/1000 měl silnější motor o objemu zvětšeném z 900 na 992 cm3 a výkon pochopitelně také vzrostl na 33,1 kW. Karosérie kromě několika drobných "kosmetických úprav" zůstala v podstatě nezměněná. V průběhu doby probíhaly samozřejmě další inovace, mezi něž můžeme zařadit například zavedení oběhového čerpadla do chladícího systému (původní chlazení bylo termosifinové), takže se podařilo nejen snížit množství chladící kapaliny, ale i zvýšit účinnost topení a tím zajistit lepší jízdní pohodlí v zimních měsících. Od 10.8.1955 do roku 1965 bylo vyrobeno 259 035 kusů vozu Wartburg 311 a 311/1000 všech provedení.
I přes pozitivní stav a velmi vysokou oblíbenost typu 311/1000, připravovali v automobilce v Eisenachu další modernizaci svých výrobků. Nejdříve byl na lipském veletrhu v roce 1965 vystaven tzv. mezityp, oficiálně nazvaný Wartburg 312. Tento vůz měl ještě karosérii starého provedení, ale od základu se změnil celý podvozek. Nový obvodový rám tvaru lyry, nezávislé pérování vinutými pružinami a třináctipalcové pneumatiky bezdušového provedení tvořily zcela novou kvalitu automobilů Wartburg. Podstatně se zlepšily jízdní vlastnosti právě díky novému pérování. Těchto vozů se vyrobilo relativně velmi málo, pouze 41 080 kusů všech provedení, takže do současné doby se skoro žádný nedochoval (jiný zdroj uvádí počet vyrobených kusů 36 287 - pozn. aut).

Již v roce 1966 představila automobilka na podzimním veletrhu v Lipsku zcela nový automobil, který byl označen jako Wartburg 353.

Převzato z publikace T. Jirásek - Wartburg - Auto album, 1989
Upraveno, kráceno, doplněno



Výrobní linka vozů Wartburg 311 K nejvýznamnějším znakům poválečné automobilové výroby v celosvětovém měřítku patří rychlý a úspěšný nástup automobilového průmyslu Sovětského svazu a lidově demokratických zemí, který se dokázal velmi rychle vypořádat s nesmírnými válečnými škodami a díky obětavému úsilí všech pracujících znovu obnovit mírovou výrobu i v automobilkách, odkud brzy vyjížděly tisíce i v zahraničí oblíbených Moskvičů, Poběd, Spartaků i Wartburgů.




A ještě trochu jiný pohled na období vzniku typu W 311 nabízí následující článek.




Dne 18. října 1955 spatřil světlo světa Wartburg 311. V továrně, vedené tehdy Martinem Zimmermannem, vznikl nový vůz na základě předchozího vyráběného vozu IFA F 9. Novinka měla úplně odstraňovat nedostatky F9ky. Aby bylo možno přijít s něčím novým, musela automobilka doslova překvapit politické funkcionáře z Berlína! Wartburg 311 byl vyvíjen potajmu. Cíl byl splněn - vedení NDR bylo nejprve vyděšeno a potom velmi pyšné. Martinu Zimmermannovi byla uložena vysoká peněžitá pokuta. Wartburg 311 se pak vyráběl v 11 různých provedeních. Wartburg 313Nejoblíbenější byly provedení camping, kombi a Wartburg 311 limuzína de Luxe se stahovací střechou. Karosérie typu kombi a kupé byly navrženy v ateliéru designéra Gläsera v Drážďanech. Gläser byl znám svými překrásnými výtvory. Pracoval i pro Horch a Audi. Ten určitě nejhezčí z Wartburgů 311 byl nazván Wartburg 313! Tento roadster by mohl vyhrávat mezinárodní soutěže krásy a do Eisenachu skutečně putovalo několik cen za design.
Počítalo se, že celá typová řada Wartburgů bude vyráběna s dvoudobými motory. Uvažovalo se ale i se čtyřtakty, což by významně zvýšilo šance na odbyt v zahraničí. Sportovní oddělení automobilky přispělo čtyřválcovým motorem s protilehlými válci (boxer). Toto řešení bylo ale v roce 1957 zavrženo. Se 45 koňmi z objemu 1100 cm3 čtyřtaktu by byla 311ka nepochybně dobrá koupě. Vše ale dopadlo jinak. V NDR se po politickém rozhodnutí z Berlína začali silně orientovat na Wankelův motor. Dokud by se nepodařilo dostat Wankel do sériové výroby, neměla jít na vývoj jiných motorů ani marka. Zůstalo se tedy u dvoutaktu. Motory s krouživým pístem se ale nikdy nestaly vážnější konkurencí motorům pístovým. Nakonec Wartburgu zůstal dvoudobý motor až do roku 1988. Ale na lidech z továrny to nezáviselo. V historii automobilů Wartburg v období 1955 - 1991 bylo uděláno mnoho pro jejich vylepšení hlavně díky vůli a ochotě zaměstnanců. Důkazem toho je celá řada prototypů a motorů.

Převzato ze stránky "www.wartburgfreunde.de.



Tabulka technických parametrů

V níže uvedené tabulce je uveden souhrn základních technických parametrů všech vozů, vyráběných za celou dobu trvání automobilky v Eisenachu (1896 - 1991).
Tabulka parametrů eisenašských automobilů
tabulka_vozu.xls
(35 328 bytů)


Převzato z publikace T. Jirásek - Wartburg - Auto album, 1989

trasa