RALLYE

HLAVNÍ STRÁNKA

Publikace "Rennen Rallyes Serienwagen", kterou jsem přeložil, má reklamní charakter. Přesto to není jen obyčejný reklamní leták, ale díky množství fotografií a přesných údajů i cenný dokument o historii automobilového soutěžního sportu v Eisenachu v letech 1955 - 1964 a závodního sportu od roku 1898 - 1957.
na text časopisu

Auf die DownloadseiteDownloadseite

Die Zeitschrift als Scan-kopie. auch deutsche Version

Vzpomínky Paula Thiela na automobilovou soutěž Rallye Semperit v roce 1958 s vozem Wartburg 313 Sport.
(Viz. též výsledky různých soutěží z roku 1958)

Zajímá-li Vás i téma rallye v novějším pojetí, podívejte se na stránky o Wartburgu 353 a rallye.

O závodním voze EMW 1,5 litru si můžete přečíst na této stránce.


Zprávy z tisku


Jeden z nejtěžších
ECCE Homo lze právem nazvat jedním z nejtěžších silničních okruhů u nás.
...
Letošního ročníku závodu sportovních automobilů třídy do 1100 ccm se zúčastnili také tři němečtí jezdci se sportovními dvousedadlovými vozy Wartburg 900. Protože však startovali na téměř neupravených strojích sériové výroby a ve vyšší obsahové třídě, nijak nezasáhli do bojů o první místa. Nicméně předvedli velmi hezkou jízdu.
...

Wartburg Sport na Ecce Homo 1958
Závodu sportovních vozů třídy do 1100 ccm se zúčastnily též tři vozy Wartburg Sport. Na obrázku je jeden z nich s německým jezdce Clausingem.
-T-
(SM 15/1958)


O mistrovské body

...
Černý den neměli jen manželé Viazanicovi, ale i dva příslušníci motoristické rodiny Mrázů. Starší, vlastně otec, Viktor Mráz, si trpce stěžoval, a měl pravdu, že těsně před druhou rychlostní vložkou ztratil jeho vůz výkon, který již nenabyl. Dojel však na zlatou medaili.
...
Výsledky rychlostních vložek: třída do 1000 ccm: 1. Šustr-Šustrová (Wartburg) 4:38,8 min., 2. Mann-Pasch (Wartburg), 3. Vosátka-inž. Mašín (Ifa);
Miroslav E b r
(SM 22/1959)
Zachův upravený Wartburg
Součástí úprav u Zachova velmi rychlého Wartburgu je i odstranění větráku chladiče, který odčerpával motoru výkon. Aby byl motor dobře ovíván, udělal jezdec na kapotě zvláštní otvory pro vzduch.
Ifa F 9 ve smyku
To je důsledek příliš velké nájezdové rychlosti při nájezdu do zatáčky. Řidič J. Pavlík však vůz dobře vyvedl ze smyku.


Zach na Wartburgu 1959
Velmi rychlý Zach na Wartburgu
Automobilisté loni

...
Mistrovský titul ve třídě do 1000 ccm získal I. Mann na Wartburgu, který jako jediný získal plný počet 15 bodů (3krát klasifikaci I. stupně) i když jenom v Praze zvítězil. Ukázal, že v soutěžích je důležitá především spolehlivost a proto mu mistrovský titul právem náleží. Spolehlivou jízdu předvedl i inž. Rosický na Renaultu 750 ccm, který po zrušení mistrovství této třídy startoval ve třídě 1000 ccm a umístil se na druhém místě před J. Pavlíkem z Olomouce na Ifě, který byl pronásledován smůlou stejně jako další soutěžící J. Šustr na Wartburgu.
...
G. Domin
(SM 2/1960)


RALLYE ČSR
1960


...
Málokdo čekal, že obyčejný slalom, vytyčený druhý den rallye v Piešťanech, přinese takový rozruch a vyřadí ze soutěže několik jezdců. Snad mnozí přihlížející byli překvapeni, co všechno si vůz dá "líbit", je-li veden zkušenýma rukama řidiče s chladnou hlavou. Díky přednímu pohonu se vozy Wartburg a Lloyd Arabella chovaly poněkud lépe než automobily s klasickým pohonem zadních kol. Dosti jezdců zkrotilo své vozy až v poslední chvíli a dva z nich - člen německého národního družstva Lange s vozem Wartburg a náš Řepa (Octacia TS) nárazem o obrubník chodníku poškodili uchycení levých zadních kol, což je buď ihned nebo později vyřadilo. Lange naprosto zbytečně riskoval, neboť již z prvního dne byl zatížen sedmi body. Po nárazu v Piešťanech vůz opravil, ale na trati mu v plné jízdě odlétlo zadní kolo. Zvládl však vůz tak, že nezranil sebe ani navigátora a nepoškodil ani karosérii. Řepovi se odjet nepodařilo.
...
První vážnější havárií vozu, patřícího k rallye, bylo překocení "dvanáctistovky", v níž jeli časoměřiči. Zůstali nezraněni, ale přístrojům tvrdý dopad neprospěl. Proto ředitelství rozhodlo výsledky této předposlední zkoušky anulovat, neboť nebyly přesné. Němci Geffroyovi anulace dokonce zachránila vítězství ve třídě do 1000 ccm vozů cestovních sériových. Po celých šest dní na jeho vedoucí posici tvrdě útočil Stumpfe s Wartburgem. V údolí za Dubou měl vítězství téměř v kapse. Pouze anulace zavinila, že bude muset počkat a pokusit se znovu až příští rok.
...
Cestáři, který nechal v jedné zatáčce hromadu škváry, asi zase děkuje osádka vozu Wartburg Sport, kterou tvořil Pfeiffer s Findeisenem. V okamžiku, kdy se jejich Wartburg začal loučit se silnicí, narazil jejich Wartburg na hromadu škváry, o niž se sice odřel, ale hlavně se o ni opřel, takže zůstal bez velkého poškození na vozovce.
VÝSLEDKY RALLYE ČSR 1960
Vozy cestovní sériové
Třída 1000 ccm (startovalo 14, dokončilo 9):
1. H.Geffroy - J.Laue, Lloyd Arabella, NSR
2. R.Stumpf - D.Milker, Wartburg, NDR
3. M.Junker - F.Knak, Lloyd Arabella, NSR
4. A. Oertel - D.Rost, Wartburg, NDR
5. G.Schreckenbach - L.Wöllner, Wartburg, NDR
6. MUDr. Březina - R.Burkoň, Wartburg, ČSR
7. H.Görling - S.Wilhelm, Wartburg, NDR
8. G.Sternberg - H.Sadewater, Wartburg, NDR
9. J.Vosátka - inž. I.Mašín, Ifa, ČSR

Gran Turismo
Třída 1150 ccm (startovalo 8, dokončilo 5):
1. J.Vlk - F.Jatel, Š 450, ČSR
2. V.Horník - J.Verner, Š 450, ČSR
3. V.Puffer - J.Straka, Š 450, ČSR
4. J.Pfeiffer - P.Findeisen, Wartburg Sport, NDR
5. J.Polaček - inž. L.Kubička, Š 450, ČSR

Národní družstva
1. Polsko, 2. ČSR, 3. NDR
Trabant s jezdcem Preuschem
Němečtí novináři Preusch a Claus z redakce Deutsche Strassenverkehr startovali s nejmenším vozem - s Trabantem

Vosátka s Ifou F 9
Josef Vosátka z pražského automotoklubu Svazarmu se ještě usmívá při dojezdu k závorám. Když tam stál deset minut, tvářil se poněkud jinak

MUDr. Březina obsadil 6. místo
V klasifikaci sériových vozů třídy do 1000 ccm obsadil dr. Březina šesté místo
Miroslav Ebr
(SM 12/1960)


RALLYE ZA MÍR A PŘÁTELSTVÍ
Moskva-Varšava-Berlín-Praha
Celý svět volá po míru. Co chvíli vzniká nová akce, akce mírová, jejímž cílem je přispět k odstranění hrozby války, přispět k upevnění přátelství mezi lidmi různých národností i politického smýšlení. Nelze jinak! Mír, bez něhož nelze žít, si musíme vybudovat sami.
...
Celkem českoslovenští jezdci startovali ve dvou obsahových třídách. V nejslabší (do 850 ccm) jeli Němci s Trabanty a polští jezdci s dvoudobými Sirénami. V litrech byli přihlášeni Maďaři, Němci a Poláci s vozy Wartburg, třída do 1600 ccm byla záležitostí maďarských a sovětských jezdců s vozy Moskvič.
...
VÍCE JÍZD PRAVIDELNOSTI
Po prvém dnu byla v čele jednotlivců naše dvojice Fac-Havel (Tatra 603). Na dalších místech byly tyto posádky: Karamyšev-Bušmanis (SSSR - Volga), Bobek-Mansfeld (Škoda), Pugačev-Andrejev (SSSR - Volga), Maškevič-Sezeněvskij (SSSR - Volga), Těnišev-Brencis (SSSR - Moskvič), Loktionov-Lapin (SSSR - Moskvič), Kazmin-Rjabinin (SSSR - Volga), Lisafjev-Talinin (SSSR - Volga), Kurt-Herman (NDR - Wartburg). V klasifikaci národních mužstev jsme měli ztrátu 72 bodů za mužstvem Sovětského svazu. Dělili jsme se o druhé a třetí místo s reprezentanty NDR. Za námi bylo Polsko a Maďarsko.
...
NAŠI ÚTOČÍ
Na území Polské lidové republiky se ujal v celkové klasifikaci vedení Bobek s Mansfeldem (Škoda Octavia Super). Zajímavé je, že na prvních čtyřech místech byly vozy čtyř značek: Škoda, Wartburg (Kurt), Moskvič (Těnišev) a Volga (Maškevič).
...
V této rychlostní vložce, přebohaté na zatáčky, zaútočil tovární jezdec Kurt z blízkého Eisenachu na vedoucího Bobka. Podařilo se mu Bobka odsunout na druhé místo.
...
BOBKŮV NÁPOR
První vložka na našem území však byla na tati známého závodu Ecce homo. Podobně jako Kurt v Německu, Bobek zase v Československu využil znalost tratě ke konečnému náporu. Ujal se vedení v soutěži jednotlivců, které si pojistil ještě velmi pěkným výkonem na trati v Zakšíně. Tam byl sice nejrychlejším jezdcem v slabších třídách Fousek, ale Kurt byl až čtvrtý za Bobkem a Zdeňkem Mrázem.

Celková klasifikace jednotlivců:
1. Václav Bobek - J. Mansfeld, ČSR, Škoda OS, 27,9 b.
2. Kurt Otto - Herman Hanf, NDR, Wartburg, 28,14 b.
3. Miroslav Fousek - Oldřich Horsák, ČSR, 28,52 b.
4. Sergej Těnišev - Artur Brencis, SSSR, Moskvič, 28,69 b.
5. Juridrich Maškevič - Vladimir Sezeněvskij, SSSR, Volga, 28,82 b.
Miroslav Ebr
(SM 13/1960)


Pozor - zatáčka

Převrácený Wartburg 311
Jezdec Pfeiffer (NDR) na rychlostní vložce v Zakšíně podcenil zakřivení zatáčky a přecenil drsnost povrchu silnice. Jeho Wartburg se otáčí a letí bočním smykem na hromadu drtě, na kterou se pak položil bokem. Je to příklad klasického "přebrání", jež nezachránil ani přední pohon, protože mez přilnavosti byla příliš překročena. Spolujezdec se snaží vůz převrátit zpět na kola.
Inž. J. Hausman
(SM 15/1960)


Klidný Liberec
...
Klidnou hladinu rozvířil pouze humpolecký Bartl, který se k přejímce dostavil se smutkem v tváři, ale bez Wartburga, jehož zanechal s vylomeným pravým předním kolem nedaleko Liberce.
...
Tak se stalo, že V. Mráz, který měl s Bártlem bojovat, zůstal z kandidátů na mistrovský titul ve třídě do 1000 ccm osamocen. Jeho umění, podepřené výkonným motorem s povoleným větším obsahem (necelých 1000 ccm) nenašlo soupeře.
...
Výsledky z rychlostních vložek: třída do 1000 ccm: 1. V. Mráz/Branda, Wartburg 5:39,0 min., 2. Vosátka/Rieger st., Ifa 6:13,5 min.
...
Ve výčtu nejrychlejších v jízdě zručnosti chybí dva členové mistrovské rodiny: otec Viktor a jeho syn Zdeněk Mráz. V. Mráz prohlašuje, že na jízdy zručnosti nemá nervy a jezdí je pouze z donucení. Nechceme s ním polemizovat, zda má nervy na jízdu zručnosti nebo ne. Měl by však domluvit svému nadějnému synovi, který v jízdách zručnosti se nesnaží o dobrý výsledek, ale o to více sráží kuželky, jimiž je trať vytyčena. V Liberci jich srazil z 32 patnáct, navíc jimi mohl zranit diváky a co chvíli byl jeho vůz několik decimetrů nad zemí. K jeho chvále budiž řečeno, že jej zvládl, ale jedná se o něco jiného. Předně není správné, že jízdu zručnosti bagatelisuje; jistě jste si všimli, že jej diváci téměř vypískali. Jistě si také pamatuje, že jízdy zručnosti byly jeho největší slabinou například při Rallye Za mír a přátelství. A jistě také ví, že podobné jízdy jsou v řadě mezinárodních soutěží. Mrázové mají ještě další možnosti a to přesvědčit FIA, že na jízdy zručnosti nemají nervy a požádat tuto vrcholnou automobilovou federaci, aby je nezařazovala do mezinárodních sportovních akcí. Jistě to bude jednodušší, než se je naučit jezdit, zvláště, když Zdeněk má jezdeckou kariéru před sebou a navíc velké předpoklady stát se i v této "jízdě nervů" nepřekonatelným.

V Liberci skončilo letošní mistrovství republiky v automobilových soutěžích. Nejvyšší tituly získali: třída do 1000 ccm: Viktor Mráz, Wartburg, AMK Praha-město. třída do 1150 ccm: Zdeněk Mráz, Škoda Touring-sport, Dukla Praha. Třída do 1300 ccm: Oldřich Horsák, Škoda Octavia Super, AZNP Mladá Boleslav.

Miroslav E b r
(SM 23/1960)


Automobilové soutěže nejsou popelkou
Viktor Mráz
V. Mráz, mistr republiky ve třídě do 1000 ccm, se spolujezdcem Brandou
Miroslav E b r
(SM 5/1961)


Mistrovská Jihlava
...
Většina jezdců neměla, jak se očekávalo, starosti s opravami svých vozidel. Pouze smolař Zach musel několik málo kilometrů před cílovou kontrolou vyměnit přední hnací hřídel a o něco později vyměňoval těsnění pod hlavou válců. Prasklý hřídel u svého Wartburga musel vyměnit i humpolecký Bártl. Ve třídě do 1150 ccm odpadli z předních jezdců dva - Husták a Vokoun; oba vyřadil prasklý klikový hřídel. Majitele vozů Wartburg a Škoda snad překvapují obě závady, s nimiž se nesetkávají v běžném cestovním provozu.
...
Výsledky:
Třída do 1000 ccm:
1. V.Mráz, Wartburg, 5:57,4; 2. O. Pasch, Wartburg, 6:27,4; 3. J. Pavlík, Ifa, 6:32,4; 4. V. Poživil, Wartburg, 6:36,6, 5. R. Vomela, Wartburg, 7:01,4; 6. inž. L. Kroupa, Wartburg, 7:05,5 min.
Viktor Mráz
Loňský mistr republiky V. Mráz se spolujezdcem Vosátkou zvítězil i v Jihlavě
E b r
(SM 9/1961)


Za mír a přátelství
Fleischer-Karow
Na území NDR, u městečka Kelbry absolvovali účastníci velmi náročnou rychlostní vložku. Zachytili jsme na ní domácí jezdce Fleischera s Karowem

...
Pravé peklo se však otevřelo na jezdecky velmi náročné trati u Skalního Mlýna. Nejvážnější havárií na této náročné rychlostní zkoušce byli postiženi reprezentanti NDR Lange-Schramm. Při opravě zdemolovaného Wartburga se však příliš zdrželi a byli ze soutěže vyloučeni. Podle toho vypadala i klasifikace jak soutěže národních družstev, v níž vedlo Československo před NDR, Sovětským svazem, Polskem a Maďarskem, tak i pořadí jednotlivců v celkové klasifikaci. V čele se objevila zkušená dvojice Pavelka-inž. Mičík s vozem Tatra 603. Na druhém místě nečekaně skončil po prvním dnu Feldmann s Königem, startující na voze Trabant. Pořadí dalších osádek bylo: Mráz-Šustr, Mark-Raška, Fousek-Horsák. Pak následovaly dvě německé osádky.
Lange-Schramm
Tak odjížděla z rychlostní vložky ve Skalním Mlýně německá dvojice Lange-Schramm

...
Zajímavá je technika jízdy zvláště německých jezdců se stroji Wartburg s předním pohonem. Poměrně malou obratnost tohoto vozu nahrazovali při jízdě zručnosti tím, že při otáčení ve vymezeném prostoru brzdil druhý jezdec ruční brzdou.
Rüttinger-Thiel
Velmi dobrý výkon podávala po celou soutěž německá dvojice Rüttinger s Thielem

...
  Absolutním vítězem se stala československá dvojice ZdeněkMráz-Jaroslav Šustr (Škoda Octavia Super) 34,947 bodu, 2. místo Mar-Raška (Tatra 603) 35,045b., 3. místo Otto-Hanf, NDR (Wartburg) 35,288 b., 4. Fousek-Horsák (Škoda Octavia Super) 35,469 b., 5. Rüttinger-Thiel, NDR (Wartburg) 35,544 b., 6. Hubáč-Somr (Škoda Octavia Super) 35,604 b., 7. Janout-Čapek (Škoda Octavia Super) 35,836 b., 8. Fac-Hajdušek (Tatra 603) 35,974 b., 9. Kec-Vokoun (Škoda Octavia Super) 36,050 b., 10. Zásada-Nowiecki (Simca) 36,092 b.
  Klasifikace podle obsahových tříd: Třída do 600 ccm: 1. Asmus-Piehler, NDR (Trabant); tř. do 850 ccm: 1. Zatoň-Blahaczek (FSO Syrena); tř. do 1000 ccm: 1. Otto-Hanf, NDR (Wartburg); třída do 1300 ccm: 1. Z.Mráz-Šustr, ČSSR (Škoda Octavia Super); tř. do 1600 ccm: 1. Tenišev-Brencis, SSSR (Moskvič 407); třída do 2500 ccm: 1. Mark-Raška, ČSSR (Tatra 603).
Miroslav EBR
(SM 14/1961)




...
PRED SÚŤAŽOU V EISENACHU
V Eisenachu, tak ako aj v celej NDR, oslavil dôstojne všetok ľud dvanáste výročie trvania nemeckého ľudovodemokratického štátu, dvanásť rokov mierového budovania, zatiaľ čo niekoľko kilometrov odtiaľ, za hraničnou čiarou, sa zhromažďujú západonemeckí revanšisti, stúpenci Straussa a Adenauera, so svojimi provokačnými militantistickými heslami a drzými územnými požiadavkami.

...
Aká je situácia vo športovom živote NSR? I tam prevládajú hlasy bývalých hitlerovských prominentov. Športovci NSR majú zakázaný štart v Nemeckej demokratickej republike. Na Rallye Wartburg sa napriek tomu mnohí športovci zo západného Nemecka prihlásili. Dúfali až do poslednej chvíle, že sa im podarí presadit svoju snahu po športovom zápolení s priateľmi z NDR a z ostatných zemí. Nestalo sa tak. Diskvalifikácia je príliš tvrdým trestom a tak hodinu pred súťažou museli svoju účasť odvolať.

ÚČASTNÍCI A PROPOZÍCIE
Najviacej účastníkov súťaže bolo samozrejme z NDR. Medzi nimi boli i továrne celky automobiliek v Eisenachu a Zwickau (s vozmi Wartburg a Trabant), ktoré už neraz preukázali vo veľkých medzinárodných podnikoch, že s nimi treba veľmi vážne rátať i v tej najsilnejšej konkurencii.
...
VÝSLEDKY:

Klasifikácia jednotlivcov:
Kateg. GT, trieda do 1300 ccm:
1. Rüdiger/Wöllner, Wartburg, Eisenach, 2,7 b.; 2. Röhl/Richter, Potsdam, 45,4 b.

Kateg. cest. vozov, trieda do 1000 ccm: 1. Rüttinger/Thiel, Wartburg, Eisenach, 0 b.; 2. Jäger/Möller, Wartburg, Eisenach, 1,6 b.; 3. Szabó/Kiss, Wartburg, Budapest, 15,3 b.

Celková klasifikácia:
1. Rüttinger/Thiel, Wartburg, Eisenach, 0 b.; 2. Asmus/Piehler, Trabant, Zwickau, 0 b.; 3. Mark/Raška, T 603, ČSSR, 0 b.; 4. Hubáček/Somr, Škoda, ČSSR, 0,1 b.; 5. Lancman/Poliaček, Škoda, ČSSR, 1,0 b.; 6. Jäger/Möller, Wartburg, Eisenach, 1,6 bodu; 7. Ullmann/Tenzler, Trabant, Zwickau, 1,8 b.; 8. Viazanica/Kec, Škoda, ČSSR, 2,0 b.; 9. Rüdiger/Wöllner, Wartburg, Eisenach, 2,7 b.; 10. Galle/Pestel, Trabant, Zwickau, 2,7 b.

Družstvá: 1. ÚAMK ČSSR, 4,2 b.; 2. VEB Sachsenring Zwickau, 33,5 b.; 3. Maďarský autoklub, 58,7 b.; 4. MC Zwickau, 63,5 b.
Inž. J. Poliaček
(SM 23/1961)