HLAVNÍ STRÁNKA |
11 15375/8 Limuzína Standard typu 311 (11), rám č. 15375 (15375), rok výroby 1958 (8) Pozn.: Příklad označení vozu po roce 1960 311 1 08 63 736 limuzína de Luxe s posuvnou střechou, rám č. 63736 |
|
A co se psalo v tisku o nabízené paletě vozů Wartburg koncem 50. let?
"Pre rok 1958 má Wartburg bohatý výber deviatich typov. Všetky sú odvodené od základného modelu - zatvorenej limuzíny. Napriek tomu, že zmeny nie sú ani v jednom prípade zásadné, všetky typy sa vyznačujú eleganciou. Ani jeden z uvedených typov nie je sice novinkou, pretože po prvý raz boli všetky predvedené na vlaňajšom jarnom lipskom veľtrhu, dnes sa však už dodávajú. Pekný úspech našich nemeckých súsedov, nie? Škoda, že výčet typov Škoda 440 by nám toľko miesta nezabral. " (SM 15/1958) Něco více o některých vyráběných typech se dozvíte, přečtete-li si stránku o Lipských veletrzích. |
Schema1964.gif (asi 156 kB)
|
|
Jak je to s označením typu 311 a 312V roce 1962 bylo započato s montáží motoru o objemu 991 cm3 a správné (nebo alespoň výstižné) označení tohoto vozu je Wartburg 311/1000 (čti: Wartburg typu 311 s motorem o objemu 1 litr). Vůz s motorem většího objemu byl v roce 1965 nahrazen typem, který byl předzvěstí nového vozu Wartburg 353. Tento automobil měl zcela jiný podvozek: vinuté pružiny místo listových per, změněné výfukové potrubí, jiný tvar rámu, ráfky 13'' místo 15''. Teprve tomuto vozu náleží označení Wartburg 312. Ke zmatení mohlo dojít přirozenou potřebou nějak odlišit typ s poměrně zásadní změnou, jakou určitě změna objemu i výkonu motoru je, přičemž je jednodušší říkat "třistadvanáctka" než "Wartburg 311 s litrovým motorem". Při pohledu do velkého technického průkazu Wartburgu 311 z roku 1962 se nabízí i další možnost. Zde je totiž napsáno:
Majitel má tedy typ 312 napsán přímo v technickém průkazu, tak proč by to tedy třistadvanáctka" neměla být. Co na tom, že ten skutečný Wartburg 312 je poněkud jiný. |