Wartburg vyjíždí z Eisenachu
Vnitřek Wartburgu

Wartburg zezadu
Redakci vždy nesmírně těší, když může mnoha zvědavým čtenářům představit zcela nový automobil. Tentokrát se jedná o tvarově i podle vnitřní výbavy opravdu podařený a moderní vůz. Tvůrci mu dali zavazující jméno "Wartburg". Nese typové označení 311. Zdůrazňujeme ale hlavně jméno "Wartburg", protože se konečně ustoupilo od chladně znějících označení jako "P 70" a podobně.
"Wartburg" pochází z dílen továrny EMW v Eisenachu. EMW během minulého roku dokázalo svou působností překročit hranice Německa a stalo se mezinárodním pojmem. To je také důvod, proč řada čtenářů nechápe (a mnohdy se dá říct, že my také ne), proč bylo jméno AWE (Autowerk Eisenach) nesmyslně zaměněno za EMW.
AWE-Wartburg ještě nemá daleko od prototypu, byť už se na silnicích objevuje (o jeho účasti na Rallye Wartburg píšeme na jiném místě tohoto časopisu).
Na opravdu sériovou výrobu si budeme muset podle námi zjištěných informací ještě asi půl roku počkat. Proto není možné uskutečnit obvyklý test. S našimi dojmy Vás ale seznámit můžeme.
Vůz je povedenou přestavbou vozu F 9 jak po technické stránce, tak z hlediska vnějších tvarů. Nová pontonová karosérie působí elegantním, solidním dojmem, má aerodynamické a přitom líbivé tvary. Jednoduchá chromovaná maska lemuje vstup chladícího vzduchu do motorového prostoru, který je za ní usměrňován širokým trychtýřovitým otvorem. Velký motorový prostor umožňuje snadné opravy. Přední část karosérie sahá nápadně nízko, hluboko pod úroveň motoru. Nově tvarované blatníky jsou protaženy dopředu a jsou v nich zapuštěny velké světlomety. Pod nimi jsou červené blikače.
Zadní blatníky jsou vyměnitelné a vytvářejí protáhlou hranu zboku i zezadu. Ukončení zadních blatníků tvoří dvojice kombinovaných třídílných světel s brzdovým, koncovým a směrovým světlem.
Vzadu a vpředu jsou hladké chromované nárazníky, uprostřed rozdělené na dvě části.
Limuzína se dodává pouze v třídvéřovém provedení. K předním i zadním sedadlům je pak pohodlnější přístup. Přední blatník přechází citlivě do předních dveří. Výraznější je naopak přechod u zadního blatníku, který je protažen hodně směrem dolů. Proti odletujícímu kamení a špíně je chráněn hliníkovým plechem. Všechny dveře se otevírají dopředu.
Kliky dveří nejsou bůhvíjak důmyslně řešeny. Existují jak hezčí, tak praktičtější způsoby řešení. Tvarované čelní sklo, velké, do boků zasahující zadní sklo a široké boční okna poskytují dobrý výhled na všechny strany z každého místa ve voze. Okénka na boku vzadu jsou výklopná.
Přední sedadla jsou kvůli umístění ruční brzdy rozdělena a v jejich opěradlech jsou zapuštěny popelníky pro cestující na zadních sedadlech







Přístroje jsou uspořádány přehledně v zorném poli řidiče - tachometr, teploměr chladící vody a palivoměr. Nejsou zde hodiny. Kontrolní svítilny ukazatelů směru, dálkových světel, nabíjení a mezních teplot chladící vody (nízké nebo vysoké teploty). Pamatováno bylo i na elektrický zapalovač cigaret. Přístrojová deska je rovněž uzpůsobena pro dodatečnou montáž autorádia. (Proč ale není montováno hned sériově?) Automatické osvětlení kabiny při otevření dveří. Vytápění teplým vzduchem a odmrazování čelního skla, dobře do ruky padnoucí volant se dvěma rameny, široký věnec, chromovaný kruh houkačky, řazení pod volantem, páčka přepínače světel vlevo na sloupku řízení.
Vhodně umístěná palivová nádrž dovolila vzniknout na svou třídu objemnému zavazadlovému prostoru. Z veku je přístupný, zevnitř před vyloupením zabezpečený. Rezervní kolo (naležato) a nezbytné nářadí je v kufru pod odklopnou deskou, která je odděluje od vlastního zavazadlového prostoru. Hrdlo palivové nádrže ústí vzadu na pravé straně nad víkem kufru. Je zakryto klapkou a zajištěno. Kapota motoru se zvedá směrem dozadu a je rovněž ovládána zevnitř. Motorový i zavazadlový prostor jsou osvětleny.
Vůz bude časem vyráběn i v provedeních kabriolet, kabrio-limuzína a kombi.
Rám byl v podstatě převzat z vozů F9. Jen se prodloužil o 100 mm. Prodloužení rozvoru spolu s montáží dvojčinných teleskopických tlumičů vylepšilo jízdní vlastnosti a přispělo k tomu, že se výrazně omezilo u typu F 9 známé uskakování automobilu.
Brzdy spolu s řízením zůstaly zatím proti typu F 9 nezměněny.
Výkon motoru zůstal za očekáváním, které vzbuzovala karosérie. Zůstala zachována jeho konstrukce, známá z F 9. Je sice trochu vylepšen, i výkon o něco vzrostl, ale přesto ještě koně nestačí na hodnoty, které jsou obecně požadovány pro motory s objemem 0,9 litru, což je 22 kg/k.
Ve výhledu je vylepšení převodovky, kde se uvažuje o synchronizaci 3. a 4. rychlostního stupně, což by mělo přispět ke značnému zjednodušení řazení. Přední pohon zůstal zachován.

Warburg zepředu, zevnitř a z boku
Několik technických údajů:
 
Druh motoru
 
Uspořádání válců
 
Počet válců
Vrtání
Zdvih
Zdvihový objem
Kompresní poměr
Trvalý výkon
Špičkový výkon
 
Řazení
Převodovka
 
Přední náprava
Uložení kol
Zadní náprava
 
Průměr zatáčení
 
Pérování
Provozní brzda
 
 
Ruční brzda
 
Kola
Palivová nádrž
Objem
Rozvor
Rozchod vpředu
Rozchod vzadu
Max. hmotnost
Max. rychlost
Několik technických údajů:
 
dvoudobý motor se třemi kanály
s přepouštěním
stojatý, řadový, ve směru jízdy
 
3
ø 70 mm
78 mm
900 ccm
6,8:1
34 k při 3600 ot/min
36 k
 
pod volantem
s vypínatelnou volnoběžkou na všech stupních vpřed
 
nezávislé zavěšení kol
po 2 ložiscích
tuhá s perem nahoře
 
11 m vlevo, 10 m vpravo
 
příčná listová pera vpředu i vzadu
kapalinová brzda
působící na všechna 4 kola
 
mechanická, působící
na zadní kola
5,90-15
v zadní části vozu
40 litrů
2450 mm
1190 mm
1260 mm
1330 kg
125 km/h
(Prodejní cena není zatím známa, měla by se pohybovat kolem 14800,- DM.)
 
 
Der Deutsche Straßenverkehr 1/1956  
 
Zpět na TESTY nebo na Hlavní stranu