HISTORIE  |   TECHNIKA  |   HLAVNÍ STRÁNKA



Letošní Mezinárodní lipský veletrh očima motoristy-sportovce

Hned vedle vozu Horch P 240 je vystaven AWE 311 Wartburg. Tento vůz, který byl také poprvé vystaven na letošním veletrhu, je vlastně zlepšením známého vozu F 9. Osvědčený dvoudobý tříválec vozu F 9 má změněný tvar hlavy válců, zlepšený karburátor a tříraménkový přerušovač. Tak se podařilo zvýšit výkon na 38 k při 4000 ot/min. Bude dodáván ve třech různých druzích. Jako limusina, kabriolet a vůz typu kombi. Jeho vnitřní vybavení bylo také zlepšeno a vůz má pohodlné řazení pod volantem.
(SM 9/1956)


Motorová vozidla na lipském veletrhu

Vkusně upravená exposice osobních a dodávkových vozů AWE (Automobilwerk Eisenach) budila největší pozornost návštěvníků této haly. Vedle u nás známých vozů Wartburg typového označení P 311, stál kabriolet téže značky v šedomodré kombinaci se spuštěnou střechou, který je jedním z nejluxusnějších vozů v NDR. Vpravo od kabrioletu byl vystaven stříbřitě modrošedý station-wagon Wartburg, který je v NDR velmi oblíben pro svoji praktičnost. Zadní sedadla tohoto typu jsou sklopná a vytvářejí ložnou plochu, přístupnou zadními dveřmi. V této úpravě lze přepravovat náklady do 350 kg. Poptávce zahraničních zájemců vyhověli konstruktéři valníkovou karosérií typu pick-up o stejné kapacitě jako station-wagon. Tento vůz je určen pouze pro vývoz. Má plechovou podlahu a bočnice. Je to pohotový vůz pro rychlou dodávku drobného kusového zboží. Všechny tyto modifikace jsou stavěny na stejném podvozku a jsou vybaveny tříválcovým dvoudobým motorem o obsahu 900 ccm, známým z našeho popisu v 17. čísle Světa motorů. Vozy typu sedan budou k nám dováženy i příští rok.

Lipský veletrh 1956
Stánek vozů Wartburg. Zleva napravo uzavřená limusina, kabriolet, station-wagon a pick-up
(SM 20/1956)


...
V podobné úpravě jako popsaný vůz P-70 došla k nám nedávno zásilka vozů Wartburg. Tyto automobily, v osobní verzi rovněž pro čtyři osoby, jsou jako "kombi", opatřeny zadními dveřmi, kterými je přístup k nákladnímu prostoru o objemu 1,5 m3 na ploše 1,95 m2. Tento vůz uveze až 700 kg.
Stejně jako P-70 je možné použít Wartburg jako vhodný dopravní prostředek pro výletní jízdy: v rozložené zadní části se vyspí dvě osoby zcela pohodlně.
Sklopení sedadel se děje stejně jako u P-70, avšak obrácené sedačky vytvářejí šikmou plochu, takže zavazadla nespočívají svou tíhou na opěradlech předních sedadel.
Motor ani jiná část vozu se nezměnily, pouze karoserie, u tohoto automobilu plechová, má typický tvar station-wagon. Bočnice zůstaly beze změn, pouze horní část kabiny je prodloužena až na záď. Aby nedocházelo k nepříjemným zvukovým resonancím, je prostřední část střechy plátěná.
V dodávkách vozů Wartburg-Kombi se nebude pokračovat a místo nich dovezeme větší množství vozů P-70.

W 311 kombiW 311 kombi
Wartburg-Kombi má podobně řešený vnitřní prostor jako P-70. Náhradní kolo je snadno přístupnéKaroserie vozu Wartburg je celokovová s objemným vnitřním prostorem pro 4 osoby a náklad na zádi
(SM 26/1956)


LIPSKÝ JARNÍ VELETRH 1957

Německá demokratická republika
Nic netušící návštěvník, který vešel do pavilonu, v němž byla vystavena motorová vozidla Německé demokratické republiky, byl více než příjemně překvapen. Snad tu a tam proskakovaly zprávy, že Automobilové závody v Eisenachu a ve Zwickau připravují k lipskému veletrhu něco nového, ale to, čím se pochlubily AWE, vyrábějící vozy Wartburg, překonalo všechna očekávání.
Vozy Wartburg se dosud vyráběly jako limusina, limusina s odsouvací částí střechy, pak jako kabriolet se stahovací střechou a jako typ Kombi. Tento výběr se však již v letošním roce rozšíří tak, že vozy Wartburg různorodostí svých typů uspokojí i zájemce se speciálními nároky na jednotlivé typy vozidel. Práce na nových modelech svého základního typu usměrnili v AWE časově tak, že návštěvníci lipského veletrhu se mohli podivovat dalším pěti modelům "Wartburg 1957", pěkně propracovaným a velmi vkusně barevně kombinovaným. Jaké jsou to modely?
Nejméně změn od dosavadní normální limusiny má nový model, označený jako luxusní limusina. Má bohatější vnitřní i vnější výbavu, čalounění speciální látkou, měkké polštářování z pěnové gumy, bohatější a vnější chromované ozdoby, jiné kryty hlav kol. Jinak odpovídá technickými údaji normální limusině.
Dalším novým modelem, odvozeným od typu "Kombi", je kampingová limusina, určená pro turistiku, zejména na velké vzdálenosti. Skýtá čtyřem osobám pohodlí obvyklé limusiny, navíc má však bohatý prostor za zadními sedadly, přístupný také pátými, zadními dveřmi. Zadní část vozu je vyřešena velmi vkusně a líbivě - dvě poslední postranní okna zasahují nahoře až do střechy. Vnitřek lze lehce upravit na pohodlná lůžka. Rozměry odpovídají limusině, váha a celkový převodový poměr typu "Wartburg Kombi".
Stačilo pouze pootočit hlavu a zrak padl na další nový model, označený "Kabriolet Bellevue". Tato nová verse, řešená v koncepci dvoudveřového kabrioletu, je u nás dosti neobvyklá a neznámá. Na přední pevnou část střechy navazuje stahovací zadní část, takže přední sedadla jsou krytá, v tomto případě tvarovaným barevným dethermálním sklem, zasazeným do pevného rámu. Cestující na zadních sedadlech mohou podle libovůle využívat výhod zavřeného nebo otevřeného vozu. Sedadla jsou čalouněna kůží.
Pro ty, kteří chtějí vozidlo sportovnějšího vzhledu, ale se zachováním vlastností zavřené limusiny, připravili pracovníci AWE model Wartburg Coupé. Je to dvoudveřový zavřený vůz s pevnou střechou. Zadní panoramatické okno se sloupky, skloněnými dopředu a upravená zadní část dávají vozu osobitost a elegantní, sportovní vzhled. Vnitřní prostor skýtá obvyklé pohodlí pro dvě osoby, sedící vpředu, prostor vzadu možno využít jako sedadla pro dvě osoby (s omezeným pohodlím), nebo jako prostor pro zavazadla. Motor a technické údaje tohoto vozu jsou stejné jako u sériové limusiny. Váha je o 40 kg menší.
Řadu těchto nových modelů důstojně zakončuje "zlatý hřeb" - kterým jsme vlastně měli začít - prototyp sportovního vozu Wartburg. Vznikl ze zkušeností, získaných na sportovním poli s vozy Wartburg a představuje rychlý a hezký sportovní vůz, jenž bude sériově vyráběn. Vůz je dvousedadlový, dvoudveřový, s karosérií z ocelového plechu. Spodní část karoserie zůstává v zásadě stejná jako u dosavadní limusiny, vůz má však mřížkovou masku, panoramatické přední sklo, velké kryty hlav kol se znázorněným žebrovím, štítky na světlometech i zadních svítilnách. Přístrojová deska je čalouněna gumou. Čtyři převody se synchronisací 3. a 4. převodu. Vůz dosahuje maximální rychlosti 140 km/h. Spotřeba není udávána, dá se však očekávat v rozmezí 12 až 13 litrů/100 km.
Podvozek zůstal v základě nezměněn. Upravený je dvoudobý motor, který, ač má stejný obsah 900 ccm, dává se dvěma karburátory 50 k při 4200 ot/min. Rozměry vozu zůstávají stejné jako u limusiny, jen výška je menší.
Vůz je otevřený, se skládací střechou. Kromě toho byl tento typ vystaven také s pevnou odnímací střechou z ocelového plechu, kterou je možno rychlouzávěry kdykoli připevnit nebo sejmout.
Přiznáme se, že jsme prohlíželi stánek vozů Wartburg s trochou závisti, zejména když jsme se dověděli, že se výroba nových typů rozběhne v nejbližších měsících. Zdá se, že například Wartburg Sport, vystavený po prvé na lipském veletrhu v březnu t.r., přijde do výroby dříve než vůz Škoda Sport (Š 450), vystavovaný již v říjnu loňského roku na II. výstavě čs. strojírenství. A přitom vůz Š 440 se vyrábí jako jeden typ - zavřená dvoudveřová limusina, zatím co Wartburg bude nyní nabízet 9 modelů ...
Závěrem k exposici vozů Wartburg bychom chtěli dodat, že se u nás rozšířila zvěst, že výrobce - AWE - chystá pro svá vozidla čtyřdobý motor. Před časem nám sdělili soudruzi z PZO Motokov, kteří se dotázali výrobního podniku, že tyto zprávy jsou neopodstatněné, což potvrdili na lipském veletrhu zástupci továrny. Vozy Wartburg budou mít i v budoucnu dvoudobé motory.

Lipský veletrh 1957Lipský veletrh 1957
Wartburg Sport - dvousedadlový svižný vůz se skládací nebo pevnou střechouWartburg Bellevue - dvoudveřový kabriolet s pevnou přední částí střechy
Lipský veletrh 1957Lipský veletrh 1957
Kampingová limusina Wartburg se čtyřmi sedadly, která se lehce změní v pohodlná lůžkaAutomobilové závody Zwickau se pochlubily novým modelem P 70 - Coupé
Lipský veletrh 1957
Wartburg Coupé, elegantní vůz sportovních tvarů
(SM 7/1957)


MOTOROVÉ VOZIDLÁ NA LIPSKOM JARNOM VEĽTRHU 1958

...
Na veľkom otáčajúcom sa podstavci stáli "Wartburg"-Šport a "P-70-Kupé", ktoré spolu s rozličnými modifikáciami vozov Wartburg automobilky AWE v Eisenachu a vozov P 70 automobilových závodov AWZ pútali záujem návštevníkov. Zvláštnu pochvalu si zaslúžia vhodne volené farebné kompozície osobných vozov Wartburg.

Lipský veletrh 19587. Športový voz Wartburg si získal veľa priateľov. Výkon motora o obvyklom obsahu 900 ccm je 50 k (dva karburátory). Suchá váha 675 kg.
Lipský veletrh 19578. Kupé Wartburg má teraz, rovnako ako všetky ostatné typy vozov Wartburg, synchronisovanú prevodovku s blokovanou synchronizáciou 2, 3 a 4 prevodu. Kupé má dve samostatné a 2 pomocné sedadlá, dvoje dvere, 37 k a 115 km/h.
(SM 7/1958)


Úspěchy automobilového průmyslu NDR

...
  OSOBNÍ VOZY
Prvním, zcela nově vyvinutým poválečným vozem je IFA F 9, s tříválcovým dvoudobým motorem, která si svou svižnou elegancí a dobrým propracováním získala výhodné posice také v exportu do ČSR. Ačkoli právě v době jejích největších dodávek, v letech 1955/56 vzrostla silně konkurence na jiných zahraničních trzích, stačil rychlý vývoj následujícího typu Wartburg udržet dobré jméno německého automobilového průmyslu. Vzrůst dovozu do socialistických zemí dokumentuje nejlépe jejich obliba i u nás. Tak například v uplynulém roce činil vývoz do zemí lidově demokratických 51,5% celkového bjemu vývozu a na západ 48,5%. Tyto vysoké vývozní počty do zemí náročných automobilistů jsou také zásluhou žádané rozmanitosti modelů, která u značky Wartburg dosahuje počtu 9 vyráběných typů.
Výrobu F 8 vystřídal v roce 1956 typ P 70. Tento vůz, první na světě sériově vyráběny s karosérií z plastické hmoty, se setkal s počáteční nedůvěrou, která však byla brzy překonána, neboť se zjistily její výhody před plechem, tj. pevnost, snadná opravitelnost i menší váha.
(SM 18/1958)


Zaujímavosti z Franfurtu

Německá demokratická republika, ktorá sa taktiež prvý raz zúčastnila frankfurtského autosalónu, vystavovala celý typizačný rad vozov Wartburg.
Inž. Juraj Poliaček
(SM 22/1959)


WARTBURG-LIMUZINA "DE LUXE"

Sortiment automobilů Wartburg, které co do počtu dominují v našem dovozu automobilů, byl začátkem tohoto roku obohacen o limuzínu "de Luxe".
Všechny tyto limuzíny jsou dodávány v dvoubarevném provedení. Střecha a spodní polovina boků karosérie jsou světlé, střední část, která je od spodní části oddělena chromovanou okrasnou lištou, je tmavší. Barevný sortiment je bohatý a barvy jsou vzájemně (současně i s potahy vnitřku vozu) velmi pěkně sladěny. Elegantní černobílou limuzínu střídá cihlově červená s béžovou, tmavomodrá se světlemodrou či béžovou; tmavošedá se světlešedou.
Okrasné kruhy kol zvyšují celkovou eleganci vozu. Vyústění výfukové roury má chromovanou clonku výfuku.
Technicky není rozdílu mezi normální limuzínou a limuzínou "de Luxe" s výjimkou topení. Vozy "de Luxe" mají malý elektrický větrák, který podporuje proudění teplého vzduchu, takže vnitřek lze vytápět i při stojícím voze, ovšem jen potud, pokud je motor teplý.
Řadu změn doznává vnitřek vozu. Přední sedadla jsou sklopná a mohou být zajištěna v nejrůznějších polohách včetně polohy vodorovné, kdy vytvářejí lůžkovou úpravu. Sedadla z pěnové pryže jsou potažena kvalitnějšími vlněnými potahy, které jsou kombinované koženkou. Místo jutových koberečků má "de Luxe" koberečky velurové. I stropní potah má kvalitnější látku. Jak přední tak i zadní dveře mají pohodlnou látkovou opěrku loktů. Látkové potahy dveří, stejně jako potahy zadních stran předních sedadel jsou ohraničeny okrasnými lištami. V lištách sedadel jsou zapuštěny popelníčky. Boční kapsy předních dveří jsou zvětšené.
Limuzíny Wartburg "de Luxe" se prodávají na poukazy za Kčs 27.500,-, a to v číselném pořadí normálních poukazů, pokud se jejich majitelé rozhodnou pro luxusnější provedení.
Množství dovezených limuzín "de Luxe" je omezené a bude proto možno uspokojit zájemce jedině v rámci dodaného množství vozů.
Nové barvy letošních Škodovek a dvoubarevné Wartburgy jistě oživí obraz našich silnic a měst.
Limuzína de Luxe
(SM 3/1961)



HISTORIE  |   TECHNIKA  |   HLAVNÍ STRÁNKA