WARTBURG - TEST

HLAVNÍ STRÁNKA


Východoněmecká automobilka AWE, známá u nás svým osobním vozem IFA F9, vyrábí nyní nový typ osobního automobilu - "Wartburg". Tento vůz je snad již znám z našich silnic svým líbivým tvarem karoserie a proto chceme naše čtenáře seznámit trochu blíže s vozidlem a s některými výsledky zkoušek, jak byly naměřeny Vědeckovýzkumným ústavem dopravním v Praze.


W311 z r.1956
Vůz Wartburg, čtyřdveřová limusina s líbivou pontonovou karoserií a jednoduchou maskou, jak jej známe z našich silnic

Pro automobil Wartburg byl použit podvozek známého osobního vozu IFA F9. Původní tříválcový motor o obsahu 900 ccm prodělal některé konstrukční úpravy, jejichž výsledkem je zvýšení výkonu motoru na 37 k při 4000 ot/min. Vrtání je 70 mm, zdvih 78 mm a kompresní poměr 6,6 až 6,8 : 1. Maximální kroutící moment 8,5 kgm při 2200 ot/min. V hlavě válců byly přemístěny zapalovací svíčky. Zapalování je bateriové. Původní typ rozdělovače, jak je namontován na motoru IFA F9, byl nahrazen třívačkovým přerušovačem, umístěným na přední straně motoru s přímým pohonem od klikového hřídele. Jednotlivé cívky, pro každý válec jedna, jsou umístěny ve skříňce po levé straně motorového prostoru. Pořadí zapalování: 1-3-2

Chlazení motoru je thermosifonové a pro zlepšení intensity chlazení je místo čtyřlopatkového větráku použit šestilopatkový. Vzhledem ke konstrukční úpravě pohonu předních kol je motor před přední nápravou, chladič je za motorem. Pro zlepšení regulace chlazení je na přední stěně motorového prostoru žaluzie, ovladatelná lankem z místa řidiče. Původní horizontální karburátor byl použit i pro vozidlo Wartburg (typ H 362 - 5). Spojka je suchá, jednokotoučová. Převodovka je čtyrstupňová, třetí a čtvrtý převodový stupeň je synchronisován. Náhon je na přední kola.

Převodové stupně: 1 - 3,273, II - 2,133, III - 1,368, IV - 0,956, Z - 4,44. Stálý převod 4,857 : 1.

Volnoběh převodovky je vypínatelný při všech převodových stupních vpřed a má automatickou uzávěrku při zpětném chodu. Páka řazení je umístěna pod volantem.


W311 zezadu
Pohled zezadu na automobil Wartburg. Široké okno umožňuje dobrý výhled dozadu. Signální světla jsou vzadu ve společných tělesách

Konstrukce přední nápravy, pohonu předních kol a konstrukce zadní nápravy jsou převzaty z předcházejícího typu IFA F9. Přední kola jsou nezávisle odpružena příčným listovým perem. Zadní náprava je tuhá, odpružená příčným listovým perem, umístěným nad ní. Přední i zadní náprava má teleskopické tlumiče. Pneumatiky mají rozměry 5,90 x15 (superbalon 5), na ráfkách 4 J x 15. Huštění pneumatik je možno volit podle zatížení vozidla, u předních kol 1,2 až 1,4 atp, u zadních kol 1,2 až 1,5 atp. Rozdíl v tlaku huštění pneumatik jedné nápravy nesmí být větší než 0,1 atp. Řízení je hřebenové. Mazání centrální. Provozní brzda vozidla je kapalinová, s účinkem na všechna kola. Mechanická ruční brzda působí pouze na zadní kola.


Pohled do motoru
Chladič je za motorem, který je značně vysunut dopředu. Toto řešení přispělo ke snížení kapoty a dobrému výhledu před vůz

Karoserie osobního automobilu Wartburg je svým tvarem velmi líbivá a celkem moderní. Vnitřní prostor vozidla je řešen pro pohodlnou jízdu čtyř osob. Přední sedadla jsou jednotlivá, posouvatelná. Prostor pro zavazadla, ve kterém je pod sklopnou deskou umístěno záložní kolo, je zcela dostatečný. Páčka bowdenu pro odjištění víka zavazadlového prostoru je umístěna u podlahy zadního levého sedadla. Palivová nádrž obsahu 40 l je umístěna v zadní části vozidla. Pohonná směs je benzin, promísený s olejem v poměru 25 :1 (pro záběh je poměr 20:1), t. j. běžná směs pro dvoudobé motory. K hrdlu palivové nádrže je přístup až po odjištění vnějšího víčka z prostoru pro zavazadla.


Vnitřní uspořádání
Přes malý obsah motoru má Wartburg přednosti velkého vozu. Dostatečný vnitřní prostor a pohodlný přístup ke všem sedadlům jsou jedněmi z nich

Větrání vozidla se děje vyklápěcími okénky a stahovacími okny ve dveřích. Vozidlo je dále vybaveno zařízením pro vytápění vnitřního prostoru. Karoserie je dobře těsněna proti prachu a vodě.

Vkusně a jednoduše je řešena přístrojová deska, přičemž všechny ovládací orgány jsou pohodlně ovladatelné z místa řidiče. Přepínač ukazatelů směru je umístěn na sloupku řízení těsně pod volantem. Páčka přepínače je ovladatelná i bez sejmutí ruky s volantu. Pro doplnění uvádíme některé rozměrové a váhové údaje vozidla:

Maximální délka . . . . . 4.300 mm,
maximální šířka . . . . . 1.570 mm,
maximální výška . . . . . 1.450 mm,
rozchod předních kol . . . . . 1.190 mm,
rozchod zadních kol . . . . . 1.260 mm,
rozvor . . . . . 2.450 mm,
maximální rychlost . . . . . 115 km/h

Při kontrole vah vozidla byly zjištěny stejné hodnoty, jaké uvádí výrobní podnik. Pohotovostní váha je 960 kg. Na přední nápravu vychází zatížení 525 kg a na zadní nápravu 435 kg. Při zatížení vozidla 370 kg činila celková váha vozidla 1330 kg. Na přední nápravu vychází zatížení 630 kg a na zadní nápravu 700 kg.

Spotřebu paliva při rovnoměrné jízdě na rovině jsme měřili na zkušební trati u Měchenic s vozidlem o celkové váze 1330 kg (4 osoby - zavazadla, t. j. zatížení 370 kg). Výsledky zkoušek jsou uvedeny v diagramu, v němž křivka vyznačuje spotřebu paliva v l/100 km v závislosti na rychlosti vozidla v km/h.


Diagram spotřeby paliva
Diagram spotřeby paliva při rovnoměrné rychlosti

U vozidla Wartburg je překvapující plochá charakteristika spotřeby paliva. Spotřeba paliva se v rozmezí rychlostí 30-75 km pohybuje kolem 8 litrů na 100 km.

Provozní spotřebu paliva plně zatíženého vozidla jsme měřili na státní silnici Praha-Poděbrady (rovina) a na státní silnici Praha-Benešov (kopcovitý terén).

Na poděbradské silnici a na benešovské silnici jsme zkoušeli spotřebu v úseku 25 km dlouhém, vždy v obou směrech s pevným startem a s pevným cílem. Při jízdě na poděbradské silnici byla při průměrné technické rychlosti 70 km/hod naměřena spotřeba 101/2 l/100 km. Při této zkoušce nebyla maximální rychlost vyšší než 90 km/h.

Při jízdě na benešovské silnici byla při plném využití funkce volnoběhu při průměrné rychlosti 51,3 km/h naměřena spotřeba paliva 10 1/100 km. Technika jízdy při tomto měření byla volena tak, aby byla dodržena zásada hospodárného provozu vozidla vzhledem ke kopcovitému charakteru silnice.

Zkoušky zrychlení osobního automobilu Wartburg jsme konali na zkušební trati u Měchenic. Celková váha při zkouškách byla 1330 kg.

Některé výsledky jsou pro přehlednost uvedeny v následující tabulce:

Rychlosti vozidla
v km/h
na 4 přev. st.s řazením
přev. stupňů
0-30 km/h - 9,6 vt.
30-60 km/h - 17,6 vt.
60-90 km/h29,7 vt. 29,3 vt.

Zkoušené vozidlo bylo jedním z prvních dovezených vozidel tohoto typu a na počátku zkoušek mělo najeto asi 2300 km. K dosaženým hodnotám zkoušek spotřeby je nutné dodat, že všechny zkoušky se konaly s plným zatížením vozidla. Proto mohou být výsledky v porovnání s jinými vozidly, které byly zkoušeny s menším zatížením, poněkud nepříznivější.

Jízda s vozidlem Wartburg je dík vhodnému řešení pérování a sedadel pohodlná a příjemná. Motor vozidla je tichý. Ovladatelnost vozu dobrá, řízení je citlivé. Řazení převodů pákou pod volantem je lehké. Akcelerace vozidla dobrá. S vozidlem lze v rovinném terénu na dobré silnici dosáhnout snadno průměrnou rychlost 70 km/h. Nízká stavba vozidla umožňuje bezpečnou jízdu v zatáčkách i při vyšších rychlostech.

Záběhu motoru doporučujeme věnovat velkou pozornost. Do ujetí 2000 km nutno dodržovat v zájmu dobrého záběhu a životnosti vozidla stanovené maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně: 1. převodový stupeň 15 km/h, II. převodový stupeň 30 km/h, III. převodový stupeň 45 km/h, IV. převodový stupeň 65 km/h. I po ujetí 2000 km doporučujeme nepovažovat vůz za dostatečně zajetý a během dalších 1000 až 1500 km jen postupně zvyšovat rychlost.

Vladimír N ě m e č e k
(SM 17/1956)