WARTBURG 311/1000 - TEST

HLAVNÍ STRÁNKA
nadpis

Osobní automobil Wartburg se vyrábí ve své dnešní podobě od roku 1955. Tvar jeho karoserie nedoznal změny s výjimkou typu de Luxe. To však je jediný nezměněný prvek. Jinak doznaly všechny jeho části změn, některé z nich i změn několik.

Model 1961 rozpoznáme od jeho předchůdce na první pohled tím, že má nové celistvé chromované nárazníky, z nichž zadní obepíná i tabulku poznávací značky. Na víku zavazadlového prostoru je zámek, stejně i na víku nalévacího hrdla paliva. Několikabarevný znak výrobce byl nahrazen znakem černobílým.

Pro rok 1962 však přišly Automobilové závody v Eisenachu s dalekosáhlými změnami vozu Wartburg. Model 1962 se sice liší od modelu 1961 vnějškem jedině tím, že na víku zavazadlového prostoru je k zámku připojen ještě malý držák, jenž usnadňuje uchopení víka. Jakmile se však nadzvedne kapota, zjistí každý "Wartburgář", že má před sebou motor i s příslušenstvím značně změněným.

Hlavní změnu však nelze postřehnout - musela by se demontovat hlava válců. Tu by se zjistilo, že motor má vrtání zvětšeno ze 70 mm na 73,5 mm, čímž se zvětšil obsah motoru z 900 ccm na 991 ccm.

Již některé voz vyrobené ke konci roku 1961 měly stupeň komprese zvětšený z 6,6 - 6,8 na 7,3 - 7,5, což mělo za následek zvýšení trvalého výkonu ze 38 k na 40 k. Nový motor má stupeň komprese 7,4, trvalý výkon 45 k při 4200 ot/min.

V důsledku zvýšení stupně komprese doporučuje výrobní závod používání benzínu o oktanovém čísle 78, což u nás prakticky znamená používání benzínu "Speciál". S olejem M5 Mix je předepsaný mísící poměr 1:30.

Uvedené úpravy motoru si vyžádaly i změnu chladícího ústrojí, které až dosud bylo termosifonové. Bylo sice velmi jednoduché a tedy bezporuchové, avšak teplota chladící vody značně kolísala úměrně ke stupni zatížení motoru. Nový motor má vodní čerpadlo se samomaznými ložisky, které je uchyceno na levé straně motoru, nad dynamem, a je poháněno společným klínovým řemenem dynama a hřídele větráku. Novinkou je polyamidový větrák - opět jedna součást, u které je kov nahrazen plastickou hmotou.

Nový menší chladič doplňuje spolu s nově zavadeným termostatem změny na chladícím ústrojí. Na změněné chlazení navazuje zcela nové teplovodní topení, opatřené elektrickým dmychadlem s vlastním zapínáním. Rovněž i ovládání topení je nové a proti předchozímu provedení i účelnější. Ovládací páčky, pohybující se vodorovně, jsou umístěny u spodního okraje přístrojové desky, v blízkosti hřídele volantu. Páčkou v horním vedení se zapíná nebo vypíná přívod teplé vody do výměníku topení, takže během letních měsíců může topení přivádět čerstvý chladný vzduch.

Jaké změny skrývá ještě kapota motoru? Marně bychom pod ní hledali nádržku ústředního mazání, které není u nového motoru použito - vždyť Wartburg byl jedním z posledních vozů vybaveným ještě centrálním mazáním. Přibylo naproti tomu 5 mazniček, a to po 2 na otočném čepu kola a 1 maznička na hřídeli pedálů. Kulové klouby řízení jsou již samomazné s polyamidovými vložkami.

Přívod vzduchu ke karburátoru, počínaje čističem vzduchu s tlumičem sání, je překonstruován. Čistič vzduchu má kovovou vložku, jež musí být stále navlhčena olejem. Mezi čističem vzduchu a karburátorem je uklidňovací komora. Dosavadní horizontální karburátor K 362-18 je nahrazen typem K 362-20.

Rozdíl mezi oběma karburátory je nepatrný:

 K 362-18K 362-20
Ø sacího hrdla36 mm36 mm
Ø difuséru28 mm28 mm
hlavní tryska115115
vyrovnávací trysky240240
tryska pro chod naprázdno5060
tryska sytiče120120
vzdušník sytiče4,504,50

Zapalování dostalo nové silnější dynamo, které má nyní výkon 220 W.

Převodovka je doplněna měřící tyčkou hladiny oleje se dvěma ryskami, vyznačujícími minimální a maximální výši hladiny oleje.

Tím byl skončen hlavní výčet změn pod kapotou motoru, kterou nyní zavřeme a nasedneme za volant. Jeho nezvyklý tvar nás upozorňuje, že i on je nový. Je to volant, převzatý ze sportovního vozu. Ve spodní třetině je zploštělý, aby se usnadnila pohyblivost řidiče. Mimoto, zvykne-li si řidič držet volant v ohbí na přechodu ke zploštění, dosáhne lepšího držení volantu a tím i ovládání vozu.

Volantu chybí dosavadní kruhové tlačítko houkačky, jež bylo přemístěno na přepínací páčku směrových blikačů. Páčka je nyní jednak výkyvná směrem k řidiči, jednak otočná o 90°. Přitažením páčky k řidiči se uvádí v činnost elektrická houkačka; je-li páčka pootočena, zapne se přitažením nejprve světelná houkačka a potom teprve zvuková houkačka.

Pohodlí řidiče i spolujezdce je ve standardní limuzíně zvýšeno opěrkami loktů, uchycených na dveřích, které slouží současně jako rukojeti při zavírání dveří. Clona proti slunci je nyní i před spolujezdcem.

I záď vozu má změny. Je to především sama zadní náprava, která má nyní skříňový profil. Výčet změn končí zadní svítilnou, která místo žluto-bílo-červených skel má nově žluto-bílo-žlutá skla. Spodní sufitová žárovka je vložena do červené skleněné trubičky, která se při výměněn musí přenést.

A ještě několik slov o praktických důsledcích popsaných změn. Nový motor zvýšil ještě více dynamičnost tohoto vozu. Při rozjíždění v 1. a 2. převodovém stupni nejlépe pociťuje řidič zvýšený výkon motoru, jenž mu umožní ješte lépe než dosud zkrátit dobu potřebnou pro předjíždění a zvýšit maximální rychlost vozu na 120 km/h při nezvýšené spotřebě paliva. Nové chladící ústrojí dokonale chladí, takže za studených dnů musí být clona chladiče za jízdy stále uzavřena. Teplota vody nekolísá při každé změně terénu. Topení je velmi příjemné, i když je otázkou, bude-li při velkých mrazech dostatečně účinné.

Cena vozu Wartburg 1000 není ještě stanovena. Detailní snímky jednotlivých úprav uveřejníme příště.

Wartburg 311/1000 z r. 1962
(SM 4/1962)