RALLYE  |   HLAVNÍ STRÁNKA
0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   POZNÁMKY

Střípky z historie

Start


nového


"Wartburgu" !



Píše se rok 1955, prosinec.
Skončila rallye pro odvážné.
A při této rallye se měla odehrát sportovní premiéra dosud neznámého typu vozu!
Vydařil se tento riskantní tah?
Novinka automobilky v Eisenachu se zatím nejmenuje "Wartburg". V továrně mu říkají zkrátka "třistajedenáctka". Z montážních pásů stále sjíždějí vozy IFA F9.
Ale venku po silnicích jezdí několik vozů, které už nejsou F9-ky. Automobily se zcela novou "tváří", s novou karosérií. Vypadají dobře, velice dobře. Vynořují se domněnky, nezaručené zprávy. A potom je to už jistota: v Eisenachu se chystá výroba nového typu. Moderní čtyřdveřová limuzína, opět s předním pohonem, dvoudobým tříválcem o objemu 900 cm³ a výkonu 37 koní.
O moc víc se ale nevědělo. Když už se nějaký nový vůz objevil v dohledu, rychle předjel a zmizel.
Cesta příprav sériové výroby nového vozu je dlouhá a trnitá.
Kresby, návrhy, porady, konstrukce, výroba modelu, návrh materiálů, zkoušky prototypů, změny, zkoušky trvanlivosti, technologie výroby. A ještě mnohem víc je třeba připravit. Neúprosně se posunující pás linky už později nedovoluje žádné experimenty.
Už předtím musejí být ale známy vlastnosti nového vozu!
To je cílem zkoušek. Normálně postačí výsledky rutinních testů.
V Eisenachu šli ale dál.
Prototyp vozu 311 se měl porovnat se zaběhnutými typy při náročné automobilové soutěži.
To čekalo novou "třistajedenáctku".
Náhodou, opravdu docela náhodou se v období posledních zkoušek nového vozu začala připravovat první rallye v Německé demokratické republice. Byla zcela nezávislá na továrně, ale její start i cíl byl v Eisenachu. Dostala název po hradu, který se tyčil nad městem. (Dnes už se řadí k nejtěžším mezinárodním automobilovým soutěžím).
Tady je výtah z propozic k Rallye Wartburg z roku 1955:

Hvězdicová jízda k hlavnímu kontrolnímu bodu v Eisenachu z pěti míst: pro jezdce z NDR z Drážďan, Potsdamu nebo Eisenachu s průjezdem přes Halle; pro jezdce ze západu ze Soestu a Enkenbach/Pfalzu s průjezdem přes Giessen.
Vytrvalostní jízda na dvě kola, z a do Eisenachu. První kolo povede do oblasti Kyffhäuseru. Druhé kolo přes silnice v pohoří Duryňského lesa.
Celkem asi 850 kilometrů.
Průměrná rychlost 42 až 55 km/h podle třídy.
Zvláštní zkoušky.
A termín byl 2. a 3. prosince 1955.
V Eisenašské automobilce se diskutovalo, zda má být typ 311 přihlášen k závodu. Pokušení bylo pochopitelné. Zkouška odolnosti nového typu při závodu. Jak by to "třistajedenáctka" přestála?
Museli to dobře promyslet.
Která jiná fabrika pošle závodit zcela nové nevyzkoušené auto? Ale když se něco porouchá, pak bude čas na úpravy - než začne sériová výroba.
A vůz P 311 musel ještě navíc startovat za ztížených podmínek!
Bylo to proto, že v té době bylo vyrobeno jen něco málo přes 100 kusů vozů, takzvaná nulová série, na níž se ještě předpokládají nějaké vady. Byl to počet, který podle automobilových soutěžních řádů zdaleka nestačí k tomu, aby vůz mohl být zařazen do kategorie sériových automobilů.
Vedení soutěže po dotazu rozhodlo správně: ""Třistajedenáctky" musí startovat mezi vozy Grand Tourismo". To znamenalo jet proti již přihlášeným vozům Porsche, proti odzkoušeným vozům GT! Kdo z konkurence bude vlastně startovat ve třídě? Mnoho jezdců na vyzrálých IFA F9 - a to by mohla být vynikající možnost porovnání s ještě vyráběným vlastním typem. A pak konkurenti ze západu s DKW 3=6. A dále plno vozů VW, Borgward, Fordů a Mercedesů. A s nimi řada známých jezdců.
Bude stát to podstoupené riziko za to?
V továrně chtěli mít absolutní jistotu.
Automobilka nominovala šest vozů typu 311!
Rallye jsou tichý, tvrdý a dlouhý boj.

2. prosince krátce po 20. hodině odstartovalo šest vozů typu 311 do hvězdicové etapy. O půlnoci se s ostatními potkali v Halle. Déšť postupně změnil vozovku v ledovou dráhu, přidala se mlha. Ale všech šest vozů zastavilo v přesně stanovenou dobu v cíli hvězdicové jízdy před budovou automobilky.
Startuje se do severovýchodní smyčky dálkové části soutěže. Tma jako v pytli. Světlomety prořezávají tmu před vozem. Místy kryla silnici neprůhledná mlha. Trasa vedla ke Kyffhäuseru. Rozbitá silnice dávala zabrat pérování. Minutová ručička hodinek předepisovala neúprosně vysoké tempo. V mlze šlo ztratit hodně času. Pak se opět zlomyslně objevilo náledí. Silnice byly kluzké také díky vlhku a spadanému listí. Tady záleželo na dobrých jízdních vlastnostech vozů.
O několik hodin později vyjely vozy 311 na ještě obtížnější jihovýchodní smyčku. Trasa se vinula Duryňským lesem nahoru a dolů. Na hřebeni středohoří přinesl bouřlivý západní vítr sníh, mlhu a na nebi visely těžké mraky. Břečka stříkala od kol. Kluzko, zatáčky pod ledem. Mnoho vozů se najednou ocitalo napříč vozovky. U Oberhofu, nejvyššího bodu soutěže, stál ve sněhu jeden muž a počítal projíždějící "třistajedenáctky", které se nořily z mlhy a sněhového přívalu s rozsvícenými světlomety. Dva, pět, šest - všech šest vozů jelo stále v soutěži na minutu přesně. Po této etapě měly přijít ještě zvláštní zkoušky. Neklesl po tak dlouhé cestě příliš výkon motoru, jak na tom budou brzdy? Po první horské etapě, těsně před začátkem druhé denní části, jsou už k dispozici výsledky vozů 311: vynikající časy! Teď ještě rychlostní zkouška na 1,7 km dlouhém okruhu v zatáčkovém bludišti na výjezdu z dálnice Eisenach-Ost. A nakonec zkouška startu, zrychlení a brzd. Zde záleželo na každé sekundě, na nejrychlejším čase.

A potom už skončila pro vozy typu 311 jejich první rallye.

První Rallye Wartburg byla u konce. Nahlédněme do konečných výsledků: ze 77 startujících se do cíle ve večerních hodinách dne 3. prosince probojovalo jen 56. 21 posádek podlehlo potížím na trati. Mezi vítězi třídy získaly čtyři vozy bronzovou medaili. Dva vítězové třídy byli oceněni stříbrnou medailí. Také oni se nevyhnuli trestným bodům. Zlaté medaile byly vzácné!

A jak dopadly ty obyčejné vozy 311, přihlášené do kategorie Grand Tourismo? Přímo velkolepě:

šest vozů na startu a šest v cíli!
Všech šest 311-ek získalo zlatou medaili!
Vítězové v klasifikaci továrních týmů!
Získali zlato v poháru týmů!
Homologační list W311

To byl první důkaz ze sportovního kolbiště. Typ 311 obstál ve zkoušce ohněm na jedničku! O několik týdnů později dostala "třistajedenáctka" k typovému označení také jméno "Wartburg". Začala sériová výroba. V polovině března 1956 opustil oddělení konečné montáže automobilky v Eisenachu tisící "Wartburg". Teď už mohl být na FIA oficielně homologován jako sériový cestovní vůz. A rok 1956 znamenal také počátek řady úspěšných startů v mezinárodních automobilových soutěžích . . .







Výňatek z přílohy J sportovních řádů FIA

Kapitola II

Skupina 1      Sériové cestovní automobily

Článek 257: Výklad - minimální počet

Sériové cestovní automobily jsou automobily určené pro osobní přepravu a u nichž se konstruktéři snažili maximálně vylepšit jejich vlastnosti pro normální provoz. Tyto automobily musí být dle FIA zařazeny do kategorie cestovních automobilů.

Kapitola IV

Skupina 3      Automobily Grand Tourismo

Článek 264: Výklad

Automobily Grand Tourismo jsou vozy vyráběné v malých sériích, určené pro ty zákazníky, kteří hledají nejlepší výkony.

Článek 265: Počet vyrobených vozů

Aby bylo možno zařadit vozidlo do kategorie Grand Tourismo, musí jich být ve dvanácti po sobě následujících měsících vyrobeno nejméně 100 kusů.


0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   POZNÁMKY

RALLYE  |   HLAVNÍ STRÁNKA