0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 POZNÁMKY Wartburg 1000 opět vítězí a obsazuje přední pozice
Reportáž věnovaná mezinárodní Rallye Wartburg 1963 s exkluzivními podrobnostmiJsou soutěže, kde mají někteří soutěžící výhodu. A jsou taky soutěže, které z toho nebo onoho důvodu zvýhodňují některý konstrukční typ. Rallye Wartburg byla ale vždy "neutrální".VIII. Rallye Wartburg 1963 dávala každému z mezinárodních účastníků, každému vozu stejnou šanci. Nebyly zařazeny žádné komplikované orientační etapy, které by znevýhodňovaly zahraniční posádky. Nikdo nemusel mít logaritmické pravítko ani Tripmaster. Nebyla ani mlha, která by zvětšila možnost náhodných změn pořadí. Mezi časovými kontrolami byly vypsány poměrně nízké časové průměry; nikdo z účastníků nemusel být v nevýhodě kvůli dopravní situaci. Veškeré rychlostní zkoušky se jely na uzavřených silnicích. Zkrátka VIII. Rallye Wartburg nebyla ani "soutěží pro inteligenty", ani ruletou. Nutné byly pouze kvalitní jezdecké výkony. Charakteristika a popis tratěV prvních nočních hodinách 11. října se muselo vyjet na 200 km dlouhou hvězdicovou jízdu do místa startu v Eisenachu s přesně daným časem příjezdu. Potom technická přejímka, předání itinerářů a jízdních výkazů, tankování atd.Od 11 hodin start do první, 971 km dlouhé etapy před Duryňský les a Krušné hory zpět do Eisenachu. Příjezd ráno 12. října. Po nezbytné přestávce následovala druhá etapa v délce 267 opět směr Duryňský les. Po celkem 1238 km končila rallye po poledni 12. října závodem do kopce poblíž hradu Wartburg u Eisenachu. Součástí etap byly četné rychlostní úseky:
To znamenalo, že téměř 10% celkové délky soutěže tvořily rychlostní zkoušky na zatáčkovitých a kopcovitých tratích středohoří s velkými převýšeními! V jednotlivých speciálních etapách musely být dodržovány velmi krátké předepsané časy. Za každou sekundu pozdního příjezdu dostal účastník 0,1 trestného bodu. Stejně byly hodnoceny i noční etapy. V rychlostních zkouškách zůstal bez trestného bodu jen ten, kdo ve své třídě zajel nejlepší čas. Za čas o každou jednu sekundu delší dostávali ostatní účastníci vždy 0,1 trestného bodu. Wartburg 1000 a mezinárodní konkurenceNa startu bylo 88 posádek z Dánska, Finska, Holandska, Maďarska, NDR, NSR, Polska a Švédska. Pár příkladů použité techniky:
To jsou samozřejmě údaje výrobců, týkající se sériových modelů. Pro účely soutěžního sportu se provádějí povolené úpravy a údaje se pak značně liší. Přesto tabulka nabízí zajímavé porovnání. Z 88 odstartovaných konkurenčních posádek jich do cíle dorazilo 65. Za povšimnutí jistě stojí, že převážná většina z nich odstoupila na mechanické závady v průběhu náročných rychlostních zkoušek.
Boje na tratiRozhodovalo se v jednotlivých etapách, v nočním rychlostním závodě, zejména ale v rychlostních zkouškách. Nikdo z prvních deseti z absolutního hodnocení - a o této špičce se bude hovořit v tomto článku - nedostal trestné body za překročení časového limitu v prvních třech speciálních etapách.U tak dlouhé soutěže to zní podivně: konečný úspěch se odvažuje na vteřiny, desetiny trestných bodů. Rozhodovalo se v zatáčkách v horách! Být nejrychlejší v každé rychlostní zkoušce! Nikdy, ani jednou nesměl být někdo jiný rychlejší! Jinak nemohl zůstat bez trestných bodů! Na tom záviselo vítězství ve třídě i celkové umístění. Každý musel jet vabank. Ale kdo může obstát v tomto neustálém souboji s časem na rychlostních zkouškách? Průběžné hodnocení prvních 10 posádek hovoří o probíhajícím nelítostném, tvrdém boji v průběhu VIII. Rallye Wartburg jasnou řečí.
Z jinak nezáživné tabulky je vidět neustálý tuhý a dramatický vzájemný zápas předních posádek. Deset nejlepších tedy dojelo ve všech speciálních etapách v předepsaných limitech. Ještě není rozhodnuto ani v žádné třídě. Noční závod nezpůsobil rovněž žádné rozdíly. Stále nemá nikdo z nich žádný trestný bod. Ale pak přišlo první síto soutěže, rychlostní zkouška 1, která se jela ještě v noci na neděli. Tady už někdo musel dostat trestné body a jiný tím získat, neboť v každé třídě mohla zvítězit jen jedna posádka. (Příslušný nejlepší čas ve třídě je v tabulce ve žlutém políčku; nejlepší čas v celkovém hodnocení je v červeném políčku a tlustě). Jak to vypadá? Po 851,8 km soutěže, v cíli zkoušky 1 následovně: jen 5 konkurentů, v každé třídě jedna posádka, má stále 0 trestných bodů. A Otto/Möller, jedoucí ve třídě speciálních produkčních vozů, zajeli nejlepší čas ze všech! Mají šanci na celkové vítězství? Ale to nedokázal říct nikdo. Zkouška 2 snížila počet posádek bez trestných bodů na 3: byli to Schneider/Vierhufe s Fiatem 1300, švédové Lannsjö/Sundin na Volvu, kteří zde zajeli nejrychlejší celkový čas, a Otto/Möller s vozem WARTBURG 1000. Takže opravdu dramatický boj třech posádek o vítězství! Sledovat se dá jenom na papíře. Tehdy, když se ještě závodilo, o tom nikdo neměl ani tušení. Podrobný rozbor ukáže, jak těsný to byl boj! Další dvě rychlostní zkoušky nepřinesly v pořadí na prvních třech místech žádnou změnu. Až do kilometru 1226, do startu poslední rychlostní zkoušky bylo skóre mezi prvními třemi posádkami 0:0:0!
Jediná sekunda dělila od vítězství!Podle startovních čísel vyrážely vozy do kopce na Hohe Sonne nad Eisenachem. Nikdo přesně nevěděl, jak si stojí on sám ani ostatní posádky. Sečítat se bude až nakonec.Konečné rozhodnutí padlo na posledních 3,1 km! O sedm desetin sekundy rychleji zajela finská posádka s Fiatem 1300, než dosud bez trestných bodů jedoucí další Fiat 1300. Takže 0,1 trestného bodu pro Schneidera/Vierhufa. O půl hodiny později odstartovalo červené Volvo Švédů. Zase nejlepší čas ve třídě a tím pádem bez trestných bodů! Že by toto byl vítěz? Jisté nebylo ještě nic. Protože bez bodů byli ještě Otto/Möller. Na trať plnou úzkých zatáček a vraceček se ženou Rüdiger/Gries v druhém WARTBURGu 1000 ze skupiny speciálních produkčních vozů. Fantastický čas, jen o 2 sekundy víc, než měli Švédové s velkým Volvem! 2:03,4! To je průměr skoro 90 km/h na tak těžké trati! A už jedou taky Otto s Möllerem - teď musí zajet přinejmenším stejně tak rychle, jako jejich kolegové se startovním číslem 110! Hodiny nahoře ukazují jejich čas: 2:04,1! Taky velice dobrý čas, výborný výkon. Ale přesně o sekundu horší než měli jejich kamarádi z týmu na stejném voze a to znamená 0,1 trestného bodu pro posádku Otto/Möller. A tak spadlo vítězství do klína Švédům na Volvu. U čtyř posádek musel dodatečně rozhodnout výpočet poměru časů. Tak těsného docílili výsledku.
Pozn.: Nejlepší čas ve třídě je v tabulce ve žlutém políčku; nejlepší čas v celkovém hodnocení je v červeném políčku a tlustě. RALLYE | HLAVNÍ STRÁNKA |