RALLYE  |   HLAVNÍ STRÁNKA
0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   POZNÁMKY

Wartburg 1000 opět vítězí a obsazuje přední pozice


Cíl je v Eisenachu



Reportáž věnovaná mezinárodní Rallye Wartburg 1963 s exkluzivními podrobnostmi

Jsou soutěže, kde mají někteří soutěžící výhodu. A jsou taky soutěže, které z toho nebo onoho důvodu zvýhodňují některý konstrukční typ. Rallye Wartburg byla ale vždy "neutrální".
VIII. Rallye Wartburg 1963 dávala každému z mezinárodních účastníků, každému vozu stejnou šanci.
Nebyly zařazeny žádné komplikované orientační etapy, které by znevýhodňovaly zahraniční posádky. Nikdo nemusel mít logaritmické pravítko ani Tripmaster. Nebyla ani mlha, která by zvětšila možnost náhodných změn pořadí. Mezi časovými kontrolami byly vypsány poměrně nízké časové průměry; nikdo z účastníků nemusel být v nevýhodě kvůli dopravní situaci. Veškeré rychlostní zkoušky se jely na uzavřených silnicích. Zkrátka VIII. Rallye Wartburg nebyla ani "soutěží pro inteligenty", ani ruletou.
Nutné byly pouze kvalitní jezdecké výkony.

Charakteristika a popis tratě

V prvních nočních hodinách 11. října se muselo vyjet na 200 km dlouhou hvězdicovou jízdu do místa startu v Eisenachu s přesně daným časem příjezdu. Potom technická přejímka, předání itinerářů a jízdních výkazů, tankování atd.
Od 11 hodin start do první, 971 km dlouhé etapy před Duryňský les a Krušné hory zpět do Eisenachu. Příjezd ráno 12. října.
Po nezbytné přestávce následovala druhá etapa v délce 267 opět směr Duryňský les. Po celkem 1238 km končila rallye po poledni 12. října závodem do kopce poblíž hradu Wartburg u Eisenachu.
Součástí etap byly četné rychlostní úseky:
1. Slalom na trati dlouhé přes 100 m bezprostředně po startu
2. speciální etapa ITrusetal - Schmalkalden7,7 km
3. speciální etapa IISuhl - Schmiedefeld9,7 km
4. speciální etapa IIIzávod na okruhu ve Schleizu ("Schleizer Dreieck")7,6 km
5. noční zkouškapřes 5 kol na okruhu Hocksteinschenke50 km
6. rychlostní zkouška IStützerbach - Dreiherrnstein5,6 km
7. rychlostní zkouška IIBad Liebenstaein - Glasbach5,6 km
8. rychlostní zkouška IIISchmiedefeld - Oberhof15,5 km
9. rychlostní zkouška IVBrotterode - Glasbach7,0 km
10. rychlostní zkouška VEisenach - Hohe Sonne3,1 km

To znamenalo, že téměř 10% celkové délky soutěže tvořily rychlostní zkoušky na zatáčkovitých a kopcovitých tratích středohoří s velkými převýšeními!
V jednotlivých speciálních etapách musely být dodržovány velmi krátké předepsané časy. Za každou sekundu pozdního příjezdu dostal účastník 0,1 trestného bodu. Stejně byly hodnoceny i noční etapy.
V rychlostních zkouškách zůstal bez trestného bodu jen ten, kdo ve své třídě zajel nejlepší čas. Za čas o každou jednu sekundu delší dostávali ostatní účastníci vždy 0,1 trestného bodu.

Startuje Rüttinger-Thiel
do Rallye Wartburg 1963

Wartburg 1000 a mezinárodní konkurence

Na startu bylo 88 posádek z Dánska, Finska, Holandska, Maďarska, NDR, NSR, Polska a Švédska. Pár příkladů použité techniky:
Značka/typObjem
[cm3]
Výkon
k/min-1
Max. točivý
moment
mkp/min-1
Max. rychlost
[km/h]
Trabant 60059423/38005,2/2700100
Steyr Puch 65064320/48004,1/2800105
BMW 70069730/50005,1/3400125
Syrena 10274627/38006,2/2700100
DKW Junior79634/40007,2/2500115
Austin Cooper99755/60007,3/3600140
WARTBURG 100099145/42009,5/2200125
Škoda TS122150/56008,3/3000135
Fiat 1300129561/540010,5/3400140
Fiat 1500148167/520012,6/3200150
Ford Cortina149959/460010,7/2700130
Volvo 122 S177980/500014,0/3000155
Mercedes-Benz 220 SE2195120/480019,3/3900170

To jsou samozřejmě údaje výrobců, týkající se sériových modelů. Pro účely soutěžního sportu se provádějí povolené úpravy a údaje se pak značně liší. Přesto tabulka nabízí zajímavé porovnání.
Z 88 odstartovaných konkurenčních posádek jich do cíle dorazilo 65. Za povšimnutí jistě stojí, že převážná většina z nich odstoupila na mechanické závady v průběhu náročných rychlostních zkoušek.
Austin MiniLannsjö/Sundin
Už před startem se mezi favority řadil i Austin Mini, přinejmenším ve třídě litrů. V rychlostní zkoušce č.2 zajel nejlepší čas ve třídě a nakonec skončil ve třídě 3. a celkově na 11. místě.Švédové Lannsjö/Sundin se svým Volvem na rychlostní zkoušce.
Za eisenašskou továrnu startovaly čtyři vozy WARTBURG 1000: dva vozy ve třídě do 1000 cm3 normálních a upravených sériových automobilů, dva ve skupině automobilů GT a speciálních produkčních vozů ve třídě do 1300 cm3 - a všechny tyto vozy WARTBURG 1000 soutěž dokončily. Byly spolehlivé, rychlé a výkonem a jízdními vlastnostmi předčily ostatní.

Boje na trati

Rozhodovalo se v jednotlivých etapách, v nočním rychlostním závodě, zejména ale v rychlostních zkouškách. Nikdo z prvních deseti z absolutního hodnocení - a o této špičce se bude hovořit v tomto článku - nedostal trestné body za překročení časového limitu v prvních třech speciálních etapách.
U tak dlouhé soutěže to zní podivně: konečný úspěch se odvažuje na vteřiny, desetiny trestných bodů. Rozhodovalo se v zatáčkách v horách! Být nejrychlejší v každé rychlostní zkoušce! Nikdy, ani jednou nesměl být někdo jiný rychlejší! Jinak nemohl zůstat bez trestných bodů! Na tom záviselo vítězství ve třídě i celkové umístění. Každý musel jet vabank. Ale kdo může obstát v tomto neustálém souboji s časem na rychlostních zkouškách?
Průběžné hodnocení prvních 10 posádek hovoří o probíhajícím nelítostném, tvrdém boji v průběhu VIII. Rallye Wartburg jasnou řečí.
Jäger/Weigert
Jäger/Weigert

Rüttinger/Thiel
Rüttinger/Thiel

Z jinak nezáživné tabulky je vidět neustálý tuhý a dramatický vzájemný zápas předních posádek.
Deset nejlepších tedy dojelo ve všech speciálních etapách v předepsaných limitech. Ještě není rozhodnuto ani v žádné třídě. Noční závod nezpůsobil rovněž žádné rozdíly. Stále nemá nikdo z nich žádný trestný bod.
Ale pak přišlo první síto soutěže, rychlostní zkouška 1, která se jela ještě v noci na neděli. Tady už někdo musel dostat trestné body a jiný tím získat, neboť v každé třídě mohla zvítězit jen jedna posádka. (Příslušný nejlepší čas ve třídě je v tabulce ve žlutém políčku; nejlepší čas v celkovém hodnocení je v červeném políčku a tlustě). Jak to vypadá? Po 851,8 km soutěže, v cíli zkoušky 1 následovně: jen 5 konkurentů, v každé třídě jedna posádka, má stále 0 trestných bodů. A Otto/Möller, jedoucí ve třídě speciálních produkčních vozů, zajeli nejlepší čas ze všech! Mají šanci na celkové vítězství?
Ale to nedokázal říct nikdo. Zkouška 2 snížila počet posádek bez trestných bodů na 3: byli to Schneider/Vierhufe s Fiatem 1300, švédové Lannsjö/Sundin na Volvu, kteří zde zajeli nejrychlejší celkový čas, a Otto/Möller s vozem WARTBURG 1000.
Takže opravdu dramatický boj třech posádek o vítězství! Sledovat se dá jenom na papíře. Tehdy, když se ještě závodilo, o tom nikdo neměl ani tušení. Podrobný rozbor ukáže, jak těsný to byl boj! Další dvě rychlostní zkoušky nepřinesly v pořadí na prvních třech místech žádnou změnu. Až do kilometru 1226, do startu poslední rychlostní zkoušky bylo skóre mezi prvními třemi posádkami 0:0:0!

Otto/Möller
Mimořádné výkony a převahu v oblasti jízdních vlastností demonstrují WARTBURGy 1000 i ve třídě vozů GT do 1300 cm3. Vítězové třídy Otto/Möller (startovní číslo 111) přišli o celkové prvenství vinou jediné sekundy, o kterou byli v závěrečné rychlostní zkoušce rychlejší jejich kolegové Rüdiger/Gries (start.č. 110).

Jediná sekunda dělila od vítězství!

Podle startovních čísel vyrážely vozy do kopce na Hohe Sonne nad Eisenachem. Nikdo přesně nevěděl, jak si stojí on sám ani ostatní posádky. Sečítat se bude až nakonec.
Konečné rozhodnutí padlo na posledních 3,1 km!
O sedm desetin sekundy rychleji zajela finská posádka s Fiatem 1300, než dosud bez trestných bodů jedoucí další Fiat 1300. Takže 0,1 trestného bodu pro Schneidera/Vierhufa.
O půl hodiny později odstartovalo červené Volvo Švédů. Zase nejlepší čas ve třídě a tím pádem bez trestných bodů! Že by toto byl vítěz? Jisté nebylo ještě nic. Protože bez bodů byli ještě Otto/Möller.
Na trať plnou úzkých zatáček a vraceček se ženou Rüdiger/Gries v druhém WARTBURGu 1000 ze skupiny speciálních produkčních vozů. Fantastický čas, jen o 2 sekundy víc, než měli Švédové s velkým Volvem! 2:03,4! To je průměr skoro 90 km/h na tak těžké trati! A už jedou taky Otto s Möllerem - teď musí zajet přinejmenším stejně tak rychle, jako jejich kolegové se startovním číslem 110! Hodiny nahoře ukazují jejich čas: 2:04,1! Taky velice dobrý čas, výborný výkon. Ale přesně o sekundu horší než měli jejich kamarádi z týmu na stejném voze a to znamená 0,1 trestného bodu pro posádku Otto/Möller. A tak spadlo vítězství do klína Švédům na Volvu.
U čtyř posádek musel dodatečně rozhodnout výpočet poměru časů. Tak těsného docílili výsledku.


Konečný výsledek

Otázce zda a jakým způsobem by mohl WARTBURG 1000 vyhrát v celkové klasifikaci se věnuje následující příspěvek s názvem "S odkrytými kartami".
Ale i přesto skončila VIII. Rallye Wartburg jako již tolikrát velkým, výrazným úspěchem vozů WARTBURG 1000. Soutěžní oddělení VEB Automobilwerk Eisenach vyslalo na soutěž čtyři vozy WARTBURG 1000, které v silné mezinárodní konkurenci dosáhli následujících výsledků:

2. místo v absolutním pořadí!
Všechny čtyři Wartburgy 1000 do 7. místa!
Vítězství ve třídě a 2. místo celkově ve skupině vozů GT a speciálních produkčních vozů!
1. a 2. místo ve třídě sériových vozů do 1000 cm3!
Vítězství mezi továrními týmy;
zlatá medaile pro družstvo!
Všechny čtyři posádky vozů WARTBURG 1000 získaly zlaté medaile!

To je opět všeříkající výsledek. A stejně jako v roce 1955, kdy se na této soutěži začala soutěžácká kariéra Wartburgu, potvrzuje i v roce 1964, že NEPOCHYBNÉ KVALITY VOZU WARTBURG 1000 SE ODRAZÍ I NA SPORTOVNÍCH KOLBIŠTÍCH.
Jäger/Weigert na Rallye Wartburg 1963
Jäger/Weigert získali se svým Wartburgem 1000 vítězství ve třídě do 1000 cm3 a v celkovém hodnocení obsadili 5. místo.

Vítězové Lannsjö/SundinNa konci dlouhé soutěže: Lannsjö/Sundin - v těchto chvílích ale ještě o svém vítězství nevěděli. Slavnostní předávání cen se konalo v neděli ve velkém slavnostním sále na hradě Wartburg.




Start. číslo 24 25 61 62 72 81 93 97 110 111
VIII.
Rallye Wartburg
1964
zkoušky čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
čas |
|
tr.
body
Slalom 12,4   11,5  11,6  12,2  11,3  12,3  11,7  11,1  12,0  13,0  
Spec.etapa I 6.32 - 6.28 -6.16 -6.06 -6.11 -6.14 -5.54 -5.42 -6.02 -5.50 -
Spec.etapa II 7.47 - 7.56 -7.03 -6.57 -7.06 -7.11 -6.40 -6.18 -6.46 -6.40 -
Spec.etapa III 5.01 - 5.15 1,04.29 -4.26 -4.31 -4.41 -4.18 -4.08 -4.22 -4.25 -
Noční závod
1.kolo
2.kolo
3.kolo
4.kolo
5.kolo

7.14
7.15
7.16
7.23
7.28

-
-
-
-
-

7.16
7.08
7.08
7.12
7.09

-
-
-
-
-

6.51
6.42
6.45
6.51
6.47

-
-
-
-
-

6.46
6.52
6.45
6.44
6.41

-
-
-
-
-

7.00
6.47
6.37
6.35
6.29

-
-
-
-
-

7.15
7.15
7.13
7.06
7.12

-
-
-
-
-

6.17
6.17
6.16
6.25
6.24

-
-
-
-
-

6.14
6.22
6.38
6.48
6.42

-
-
-
-
-

6.36
6.56
6.45
6.36
6.46

-
-
-
-
-

6.37
6.52
6.55
6.52
6.52

-
-
-
-
-
Rychlostní zkouška I 5.110,1 5.10- 5.02- 5.060,4 5.10- 5.140,4 4.501,5 4.35- 4.300,9 4.21-
Rychlostní zkouška II 4.370,3 4.471,3 4.100,1 4.352,6 4.22- 4.250,3 3.590,9 3.50- 4.020,2 4.00-
Rychlostní zkouška III 11.141,0 11.100,6 10.301,8 10.12- 10.28- 10.583,0 9.482,5 9.23- 10.171,9 9.58-
Rychlostní zkouška IV 5.490,1 5.48- 5.220,7 5.15- 5.36- 5.380,2 5.070,5 5.02- 5.170,6 5.11-
Rychlostní zkouška V 237,10,5 232,01,0 206,90,3 204,8- 219,20,1 218,5- 203,80,35 201,0- 203,4- 204,40,1
Součet bodů |2,0 |3,9 |2,9 |3,0 |0,1 |3,9 |5,7 |- |3,6 |0,1
Poměr časů
(při rovnosti tr. b.)
  0,96     0,94 0,97       0,91
Poř. ve třídě 1 2 1 2 1 2 2 1 2 1
Poř. celkově 4 8 5 6 3 9 10 1 7 2
Medaile zlatá zlatá zlatá zlatá zlatá zlatá zlatá zlatá zlatá zlatá
Třída   sériové cestovní
do 750 cm3
sériové cestovní
do 1000 cm3
sériové cestovní
do 1300 cm3
sériové cestovní
nad 1300 cm3
GT a upravené cestovní
vozy do 1300 cm3

Pozn.: Nejlepší čas ve třídě je v tabulce ve žlutém políčku; nejlepší čas v celkovém hodnocení je v červeném políčku a tlustě.

0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   POZNÁMKY

RALLYE  |   HLAVNÍ STRÁNKA