RALLYE  |   HLAVNÍ STRÁNKA
0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   POZNÁMKY

Wartburg 1000 na soutěžích v roce 1963

Starty,


potíže


   a úspěchy



Účast soutěžního týmu VEB Automobilwerk Eisenach na mezinárodních rallye sériových automobilů pokračovala v roce 1963 v podobném stylu jako dosud. Úkoly a cíle se daly opět rozdělit na dvě hlavní části: 1. podrobné technické zprávy ze všech soutěží a 2. přesvědčivou ukázku vlastností vozu WARTBURG 1000.
Družstvo dostalo - jako v minulých letech - k dispozici čtyři vozy. Ze sportovně-organizačního hlediska bylo rozhodnuto zúčastnit se v některých naplánovaných soutěžích se všemi čtyřmi vozy.
Už v březnu se mělo začínat.
Na Drei-Städte-Rallye z Mnichova přes Vídeň do Budapešti, vytrvalostní jízdu pro sériové a GT vozy o délce přes 1200 km ale vyjely jen tři vozy. Jezdec čtvrtého, Kurt Rüdiger, nebyl ještě po havárii na Rallye 1000 jezer ve Finsku v roce 1962 zcela zdráv. Na posádky čekalo 6 zvláštních zkoušek, z toho 3 horské sprinty. Rüttinger/Thiel obsadili 2. místo ve třídě a celkem získaly vozy WARTBURG 1000 2 zlaté a 1 stříbrnou medaili.
Navázat na pozornost vzbuzující úspěchy z předchozích let mohl soutěžní tým při mezinárodní Rallye Hanseat, na niž jim bylo v roce 1962 na hranicích se západním Německem odmítnuto povolení vjezdu. Závěr soutěže se odehrával na "trati 15 kopců" a "trati 1000 zatáček", okruhu Nürburgringu, kde se odehrálo rozhodující drama za účasti 278 účastníků. WARTBURG 1000 prokázal, že už zcela splňuje vysoké nároky. Soutěžní tým obsadil demonstrativně pozice od 4. do 7. místa, v soutěži továrních týmů získal stříbro a byl vyznamenán 2 zlatými a 2 stříbrnými medailemi.
čestné ocenění z 3 Städte RallyeRallye Hanseat 1963Semperit rallye 1963

Mezinárodní VII. Semperit Rallye se jela z Budapešti přes Dornbirn, Arlbergpass, Innsbruck, Kuffstein, Hohe Tauern, St. Gallen a Eisenstadt do Vídně. Dva Vozy WARTBURG 1000, startující ve třídě do 1000 cm3, dokázaly zajet bez trestných bodů a vybojovaly 2 zlaté medaile. Třetí vůz získal stříbro. Konkurenci v těchto náročných podmínkách tvořily například vozy Auto Union 1000 S, Austin a Morris Cooper, DKW F 12 a Glas 1004. Ze 150 startujících posádek odpadlo 46. Již sama o sobě je soutěž náročná, a další potíže způsobovaly nové přívaly sněhu v průsmycích. Bylo třeba také zdolat 6 zvláštních zkoušek a závěrečnou zkoušku zrychlení a brzd před vídeňskou radnicí.
Mezinárodní XXIII. Rajd Polski by se dal v roce 1963 charakterizovat jako "rozbíječka". Na posádky čekalo 3200 km s velkým počtem rychlostních zkoušek. Obtížnost potvrzuje i neuvěřitelně vysoké procento odpadlých vozidel; pouhý zlomek z nich uviděl cíl. Tím výraznější je zlatou medailí oceněné vítězství ve třídě, kterého dosáhla eisenašská posádka Otto/Hanf s vozem WARTBURG 1000, a šesté místo v absolutním pořadí.
XXIII. Rajd Polski 1963

Mezinárodní Alpské Rallye v Rakousku vtiskly punc jedinečnosti vedra, prach, štěrkové a šotolinové silnice přes alpská sedla, serpentiny, četná stoupání a klesání. Boje v početných rychlostních zkouškách vyvrcholily v okolí Wurzenpassu, v Crně (Jugoslávie), oblasti Koralpe, na Klippitzthörlu a Pyramidenkoglu. Posádka Rüdiger/Liebe se ne vlastní vinou stala obětí dopravní nehody. Zůstali nezraněni, ale jejich automobil byl pro tuto i nejbližší další soutěž mimo hru. Zbylé tři WARTBURGy 1000, startující ve třídě do 1300 cm3 proti velmi silným protivníkům, dokončily ale soutěž se skvělým výsledkem: všichni bez trestných bodů, dohromady 3 zlaté medaile.
Mezinárodní Rallye za půlnočním sluncem se jela zároveň i jako 4. kolo soutěže o Evropskou trofej 1963. Tato těžká vytrvalostní soutěž vedla ze Stockholmu do Kiruny, měřila 2200 km a bylo na ní 15 zvláštních zkoušek. V cíli se objevily všechny tři startující WARTBURGy 1000 a byly odměněny bronzovými medailemi.
Österreich. Alpenfahrt 1963švédská Rallye za půlnočním sluncem 1963

Mezinárodní XIII. Rallye 1000 jezer ve Finsku se zúčastnilo 115 posádek. Sportovní tým se z této 1800 km dlouhé soutěže vrátil s úspěchem. Umístili se na 5., 7. a 8. místě, což jim vyneslo jednu stříbrnou a 2 bronzové medaile.
Na mezinárodní VIII. Rallye Wartburg se schylovalo k závěrečnému rallyovému souboji roku 1963 za účasti prominentních evropských automobilů. Podrobnou reportáž naleznete na dalších stránkách. Téměř 1250 km dlouhou trať Rallye Wartburg zakončily čtyři vozy WARTBURG 1000, startující ve dvou třídách, dvěma vítězstvími ve třídě, vítězstvím mezi továrními týmy a 4 zlatými medailemi.
VIII. Rallye Wartburg 1963

To byl tedy rok 1963 s automobily WARTBURG 1000 na soutěžích.
Zajímavý souhrn přináší tabulka. Je to obdoba tabulek z kapitoly "Vliv sportu na vývoj vozu".
Vysvětlivky:
Z = zlatá medaile
S = stříbrná medaile
B = bronzová medaile

Čísla znamenají umístění v jednotlivých
třídách tř. (jen do 10. místa)
celkově celk. (jen do 5. místa)
mezi týmy tým (jen do 3. místa)
celkové
vyhodno-
cení
rallye účastí teoret.
počet
Získané
medaile
Odpadnutí
důvod
        Z S B mech. jiné
8 30 počet 30 14 5 5 4 2
v % 100 46,6 16,8 16,8 13,2 6,6
Účast vozů
Wartburg 1000
na soutěžích
v roce 1963
Vozy Wartburg 1000 soutěžního oddělení
LJ 05-70 LJ 05-71 LJ 05-72 LJ 05-73
Posádka výsl. Posádka výsl. Posádka výsl. Posádka výsl.
29.-31.3.
3 Städte Fahrt
München-Wien-Budapest
Rüttinger
Thiel
Z
2.tř.
Jäger
Möller
G Otto
Hanf
S
19.-21.4.
Rallye Hanseat
(západní Německo)
Rüttinger
Thiel
S
6.tř.
2.tým
Jäger
Möller
S
7.tř.
Rüdiger
Pfeiffer
Z
5.tř.
2.tým
Otto
Hanf
Z
4.tř.
2.tým
3.-5.5.
VII. Semperit Rallye
(Rakousko)
Rüttinger
Thiel
ZJäger
Möller
SRüdiger
Liebe
ZOtto
Hanf
odpadl
23.-26.5.
Österreichische
Alpenfahrt
Rüttinger
Thiel
ZJäger
Möller
ZRüdiger
Liebe
nehoda
-
odpadl
Otto
Hanf
Z
11.-16.6.
Rallye Za půlnočním
sluncem
(Švédsko)
Rüttinger
Thiel
BJäger
Möller
B Otto
Hanf
B
31.7-4.8.
XXIII. Rajd Polski
(Polsko)
Rüttinger
Thiel
odpadlJäger
Möller
odpadlRüdiger
Gries
mimo
klasifikaci
Otto
Hanf
Z
1.tř.
16.-18.8.
Rallye 1000 jezer
(Finsko)
Rüttinger
Thiel
odpadlJäger
Möller
B
7.tř.
Rüdiger
Pasanen
B
8.tř.
Otto
Hanf
S
5.celk.
11.-13.10.
VIII. Rallye Wartburg
(NDR)
Rüttinger
Thiel
Z
2.tř.
1.tým
Jäger
Weigert
Z
1.tř.
5.celk.
Rüdiger
Gries
Z
2.tř.
1.tým
Otto
Möller
Z
1.tř.
2.celk.
1.tým

Z předchozího přehledu soutěžní účasti vozů WARTBURG 1000 za rok 1963 vyplývá následující působivé vyhodnocení:

Při třiceti startech v 8 mezinárodních automobilových soutěžích bylo získáno

14 zlatých medailí  (46,6 %)
5 stříbrných medailí  (16,8 %)
5 bronzových medailí  (16,8 %)

Toto medailové ohodnocení znamená mimo jiné:
3 vítězství ve třídě
3 druhá místa ve třídě
1 druhé místo v absolutní klasifikaci
1 vítězství mezi továrními týmy
1 druhé místo mezi továrními týmy


Počet celkově odjetých soutěží od roku 1955 do konce roku 1963 s vozy WARTBURG (900 cm3) a WARTBURG 1000 stoupl na 305, počet v nich získaných zlatých medailí na 117. Za zmínku stojí zejména srovnání poměru počtu startů k získaným zlatým medailím. Zatímco do roku 1962 včetně býval poměr do 40%, v roce 1963 stoupl i přes stále sílící konkurenci na více než 46%. To jsou prostá, suchá fakta. A tato jasná čísla také podávají srozumitelnou výpověď - zejména, když si uvědomíte, jaké jsou úkoly a cíle soutěžního oddělení automobilky: podklady pro technický vývoj, růst výkonu a kvality vozu WARTBURG 1000!


0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   POZNÁMKY

RALLYE  |   HLAVNÍ STRÁNKA