0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 POZNÁMKY Wartburg 1000 na soutěžích v roce 1963
Účast soutěžního týmu VEB Automobilwerk Eisenach na mezinárodních rallye sériových automobilů pokračovala v roce 1963 v podobném stylu jako dosud. Úkoly a cíle se daly opět rozdělit na dvě hlavní části: 1. podrobné technické zprávy ze všech soutěží a 2. přesvědčivou ukázku vlastností vozu WARTBURG 1000. Družstvo dostalo - jako v minulých letech - k dispozici čtyři vozy. Ze sportovně-organizačního hlediska bylo rozhodnuto zúčastnit se v některých naplánovaných soutěžích se všemi čtyřmi vozy. Už v březnu se mělo začínat. Na Drei-Städte-Rallye z Mnichova přes Vídeň do Budapešti, vytrvalostní jízdu pro sériové a GT vozy o délce přes 1200 km ale vyjely jen tři vozy. Jezdec čtvrtého, Kurt Rüdiger, nebyl ještě po havárii na Rallye 1000 jezer ve Finsku v roce 1962 zcela zdráv. Na posádky čekalo 6 zvláštních zkoušek, z toho 3 horské sprinty. Rüttinger/Thiel obsadili 2. místo ve třídě a celkem získaly vozy WARTBURG 1000 2 zlaté a 1 stříbrnou medaili. Navázat na pozornost vzbuzující úspěchy z předchozích let mohl soutěžní tým při mezinárodní Rallye Hanseat, na niž jim bylo v roce 1962 na hranicích se západním Německem odmítnuto povolení vjezdu. Závěr soutěže se odehrával na "trati 15 kopců" a "trati 1000 zatáček", okruhu Nürburgringu, kde se odehrálo rozhodující drama za účasti 278 účastníků. WARTBURG 1000 prokázal, že už zcela splňuje vysoké nároky. Soutěžní tým obsadil demonstrativně pozice od 4. do 7. místa, v soutěži továrních týmů získal stříbro a byl vyznamenán 2 zlatými a 2 stříbrnými medailemi. Mezinárodní VII. Semperit Rallye se jela z Budapešti přes Dornbirn, Arlbergpass, Innsbruck, Kuffstein, Hohe Tauern, St. Gallen a Eisenstadt do Vídně. Dva Vozy WARTBURG 1000, startující ve třídě do 1000 cm3, dokázaly zajet bez trestných bodů a vybojovaly 2 zlaté medaile. Třetí vůz získal stříbro. Konkurenci v těchto náročných podmínkách tvořily například vozy Auto Union 1000 S, Austin a Morris Cooper, DKW F 12 a Glas 1004. Ze 150 startujících posádek odpadlo 46. Již sama o sobě je soutěž náročná, a další potíže způsobovaly nové přívaly sněhu v průsmycích. Bylo třeba také zdolat 6 zvláštních zkoušek a závěrečnou zkoušku zrychlení a brzd před vídeňskou radnicí. Mezinárodní XXIII. Rajd Polski by se dal v roce 1963 charakterizovat jako "rozbíječka". Na posádky čekalo 3200 km s velkým počtem rychlostních zkoušek. Obtížnost potvrzuje i neuvěřitelně vysoké procento odpadlých vozidel; pouhý zlomek z nich uviděl cíl. Tím výraznější je zlatou medailí oceněné vítězství ve třídě, kterého dosáhla eisenašská posádka Otto/Hanf s vozem WARTBURG 1000, a šesté místo v absolutním pořadí. Mezinárodní Alpské Rallye v Rakousku vtiskly punc jedinečnosti vedra, prach, štěrkové a šotolinové silnice přes alpská sedla, serpentiny, četná stoupání a klesání. Boje v početných rychlostních zkouškách vyvrcholily v okolí Wurzenpassu, v Crně (Jugoslávie), oblasti Koralpe, na Klippitzthörlu a Pyramidenkoglu. Posádka Rüdiger/Liebe se ne vlastní vinou stala obětí dopravní nehody. Zůstali nezraněni, ale jejich automobil byl pro tuto i nejbližší další soutěž mimo hru. Zbylé tři WARTBURGy 1000, startující ve třídě do 1300 cm3 proti velmi silným protivníkům, dokončily ale soutěž se skvělým výsledkem: všichni bez trestných bodů, dohromady 3 zlaté medaile. Mezinárodní Rallye za půlnočním sluncem se jela zároveň i jako 4. kolo soutěže o Evropskou trofej 1963. Tato těžká vytrvalostní soutěž vedla ze Stockholmu do Kiruny, měřila 2200 km a bylo na ní 15 zvláštních zkoušek. V cíli se objevily všechny tři startující WARTBURGy 1000 a byly odměněny bronzovými medailemi. Mezinárodní XIII. Rallye 1000 jezer ve Finsku se zúčastnilo 115 posádek. Sportovní tým se z této 1800 km dlouhé soutěže vrátil s úspěchem. Umístili se na 5., 7. a 8. místě, což jim vyneslo jednu stříbrnou a 2 bronzové medaile. Na mezinárodní VIII. Rallye Wartburg se schylovalo k závěrečnému rallyovému souboji roku 1963 za účasti prominentních evropských automobilů. Podrobnou reportáž naleznete na dalších stránkách. Téměř 1250 km dlouhou trať Rallye Wartburg zakončily čtyři vozy WARTBURG 1000, startující ve dvou třídách, dvěma vítězstvími ve třídě, vítězstvím mezi továrními týmy a 4 zlatými medailemi. To byl tedy rok 1963 s automobily WARTBURG 1000 na soutěžích. Zajímavý souhrn přináší tabulka. Je to obdoba tabulek z kapitoly "Vliv sportu na vývoj vozu".
Z předchozího přehledu soutěžní účasti vozů WARTBURG 1000 za rok 1963 vyplývá následující působivé vyhodnocení:
RALLYE | HLAVNÍ STRÁNKA |