0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 POZNÁMKY Účast Wartburgů na rallye od roku 1956 do roku 1962
Mezi účastí vozů v automobilových soutěžích a formulových vozů na automobilových okruzích existují zásadní rozdíly. Závodní vůz je neobyčejně drahý díky speciální konstrukci. Bývá vyroben pouze v několika málo kusech. Musí jen a pouze dosáhnout co nejvyšší rychlosti. Naproti tomu v rallysportu je situace poněkud jiná: nasazovaný vůz je vyráběn v tisícových sériích. Musí odpovídat nárokům širokého okruhu zákazníků. Zároveň hraje ale roli i ekonomičnost výroby. Eventuelní úspěch v rallye nejdříve není zohledňován při vývoji dalších typů. (Samozřejmě v tomto existují i výjimky). Pochopitelně je možné vyvinout sériový automobil ke sportovním účelům. Takový sportovní vůz bude mít úspěch jen u poměrně malé části potenciálních zákazníků. Všeobecně jsou zejména na moderní automobily kladeny velké nároky nejrůznějšího druhu. To proto, že střízlivě a prakticky uvažující člověk očekává od současného automobilu mnohem více než před 30 nebo 60 lety. Spolehlivost a dynamičnost jsou samozřejmostí. Požadována je bezpečnost. Nejvyšší dosažitelná rychlost už není rozhodujícím měřítkem. Dnes se člověk rozhoduje podle ceny, provozních nákladů a hospodárnosti vozu. Dalšími kritérii velkosériově vyráběných vozů jsou nabídka vnitřního prostoru, jízdního pohodlí, vnější dojem atd. Většina z těchto požadavků je z konstrukčních nebo ekonomických důvodů v rozporu s požadavky na vlastnosti sportovních vozů. Výkonný motor se nedá vyrobit za nízkou cenu. Jízdní vlastnosti sportovních vozů vyžadují ubrat z pohodlí jízdy. Poměr mezi výkonem a hmotností omezuje rozměry a výbavu. Projekce, konstrukce a výroba velkosériově vyráběných automobilů musí v první řadě splňovat nároky širokého okruhu zájemců. Tento souhrn faktů jsme záměrně provedli předtím, než se pustíme do rozboru vlivu rallyesportu na vývoj WARTBURGu. Pro lepší pochopení uvedeme ještě některé další poznámky. Rallyesport může ovlivnit jen některé vlastnosti vozu. Je to hlavně spolehlivost, výkon a jízdní vlastnosti. Rallye nepodají žádné informace o pohodlí sériových automobilů nebo spotřebě paliva. O tom mohou být diváci informováni jiným způsobem. Z toho všeho plyne jeden důležitý závěr: samotný úspěch v automobilové soutěži není žádné měřítko všech vlastností sériového vozu. Sportovní úspěch může být brán v úvahu pouze v souvislosti s ostatními kritérii. Teprve pak dostaneme objektivně správný obraz vlastností vozu.Z úspěchů při prvním soutěžním nasazení v prosinci 1955 by se mohlo zdát, že WARTBURG byl s pomocí známých prostředků už od počátku navrhován tak, aby byl dobrým soutěžním vozem. Ale tak tomu nebylo!Naopak. Aniž by bylo uvažováno o nasazení v rallye, měli konstruktéři WARTBURGu následující koncepci: cena a hospodárnost na úrovni malého vozu; nabídka prostoru, pohodlí a jízdní výkony na úrovni vyšší střední třídy! To je přesně to, na co se teprve dnes zaměřují evropské automobilky v litrové třídě. Těmto požadavkům odpovídal WARTBURG už v počátcích své výroby v roce 1956. Neustálý vývoj znamenal další vylepšení. Výsledek před námi stojí v podobě typu 1000 roku výroby 1964. Pokroky také zaznamenává tabulka technických údajů. Samozřejmě značnou měrou k technickému vývoji přispělo tovární soutěžní oddělení. Neodbytně se vkrádá další otázka: co z konstrukce automobilu, v "civilu" velmi populární, stojí za úspěchy v automobilových soutěžích WARTBURGu do roku 1961 a WARTBURGu 1000 od roku 1962? Vezmeme-li v potaz neustálá zlepšení, bude otázka prakticky zodpovězena. Podstata tkví v poháněcím ústrojí a v podvozku. Tříválcový dvoudobý motor nemá ventily a je mimořádně robustní. Je hospodárný a spolehlivý. Jednoduchá konstrukce dvoutaktů se plně osvědčila. V motoru se pohybuje jen několik součástek. Není třeba žádného ventilového rozvodu. Na každou otáčku klikového hřídele připadá jeden celý pracovní zdvih. Motor dosahuje vysoké hodnoty točivého momentu. Vůz s ním zrychluje velmi temperamentně a plynule. Vysoký výkon je přitom k dispozici v poměrně širokém rozmezí otáček. Tyto vlastnosti motoru jsou pak důležité v rychlostních zkouškách, kde se dnes často rozhoduje o výsledku soutěže. Kromě toho má Wartburg podvozek s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Ve spojení s předním pohonem vůz vede výborně stopu v zatáčkách, na silnici drží jako přibitý a poskytuje vysokou míru bezpečnosti. Na to se začíná klást velký důraz i v běžném provozu. A při soutěžích jsou zmíněné vlastnosti rozhodující. Kromě toho hraje významnou roli také spolehlivost. U WARTBURGu 1000 jí bylo dosaženo už použitou konstrukcí. Příkladem by mohl být mimo jiné dvoudobý motor. K tomu připočtěme spolehlivost danou kvalitou výroby. Dosahuje se jí používáním pouze prvotřídních materiálů, přesností na všech výrobních stanovištích a neustálou kontrolou výroby. Opatření přijatá v rámci automatizace se projevila nejen ve zvýšeném počtu vyráběných vozů, ale také neustálým zvyšováním jejich kvality. Sečteno a podtrženo: Hospodárný a prostorný WARTBURG 1000 v sobě spojuje spolehlivost, výkon a výborné jízdní vlastnosti, což potvrzují výsledky sériových vozů v automobilových soutěžích! Až dosud se zveřejňovaly pouze výsledky jednotlivých soutěží, jichž se zúčastnil tovární tým z Eisenachu. Zde na tomto místě poprvé shrneme celkové výsledky z let 1956 až 1962. Prostorová omezení nás donutila k poněkud zkrácenému a strohému přehledu. Ale výsledky hovoří v podstatě jasnou řečí, a nějakých komentářů není třeba. Snad jen pár věcí na vyjasnění. Továrna nasazuje na každou soutěž nejvíce čtyři vozy. V tabulkách uvádíme i policejní poznávací značky (např. LJ 01-17), abyste vozy mohli identifikovat na fotografiích. V letech 1957 až 1959 byly z časových důvodů ze čtyř vozů přihlášeny na jednu soutěž dva a současně na jinou další dva. Proto se v těchto případech nemohly účastnit soutěže týmů. Od roku 1960 tedy byla snaha alespoň na některých soutěžích jet se všemi čtyřmi vozy. Průměrný počet startů zůstal i potom přibližně stejný. Od srpna 1961 došlo ale z politických důvodů k odhlášení z několika plánovaných podniků. V tabulkách jsou uvedena pouze medailová umístění (Z znamená zlatou, S = stříbrná, B = bronzová medaile, P = pamětní medaile). Řada vítězství eisenašských vozů ve třídách, týmová ocenění a umístění v celkovém hodnocení nejsou z tabulek patrná. O znamená odpadnutí ze soutěže; ne vždy byla příčinou technická závada. Z tabulek také není vidět hodnocení konkurence a podmínky, v jakých se mnohé mezinárodní soutěže jezdí. Vzhledem k tomu, že velká část se jezdí jako mistrovství Evropy, dokáže si čtenář jistě udělat představu sám. Velmi poučné je grafické znázornění všech výsledků od prosince 1955 do konce roku 1962. Nepočítáme zde účast soukromých jezdců a jezdců s vozy IFA F-9 v letech 1954 a 1955. Do konce roku 1962 se vozy WARTBURG a WARTBURG 1000 zúčastnily 275 soutěží. V nich byly získány 103 zlaté medaile. To je téměř 40% a jasně převažující výsledek: vozy z VEB Automobilwerk Eisenach dosáhly většinou nejlepšího hodnocení, zlaté medaile - obdivuhodný výsledek sportovní účasti! V zrcadle výsledků vidíme, že eisenašský výrobek disponuje v kterékoliv fázi vývoje vynikající kvalitou. Jinak by nikdy nemohl být tak úspěšný v automobilových soutěžích - rallye! Tato skutečnost, kvalita ověřená při soutěžích, však vítězí teprve tehdy - abychom navázali na myšlenky z úvodu článku - když si ji spojíme se všemi dalšími přednostmi vozu WARTBURG 1000! Úspěšná sportovní
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Start do speciálky, v níž záleží na zlomcích sekundy | Soutěží se zúčastnily vozy v různých provedeních:
|
|